2ο EΠΑΛ ΝΕας ΣμΥρνης

 

ΣΧΟΛΙΚΟ ΕΤΟΣ 2021 – 2022

 

Project τμΗματος Β’ ΕφαρμοσμΕνων ΤεχνΩν,
με την συμμετοχΗ του ΤΜΗΜΑΤΟΣ Γ’ ΓραφικΩν ΤεχνΩν

 

ΑνακυκλΩνω και ΔημιουργΩ

Καλώς ορίσατε στην παρουσίαση του Περιβαλλοντικού Προγράμματος

«ΑΝΑΚΥΚΛΩΝΩ ΚΑΙ "ΔΗΜΙΟΥΡΓΩ"»

Ο τίτλος του προγράμματός μας είναι «ΑΝΑΚΥΚΛΩΝΩ ΚΑΙ "ΔΗΜΙΟΥΡΓΩ"» και εντάσσεται στη θεματολογία Περιβαλλοντικών Προγραμμάτων Αειφόρο Σχολείο, αειφορική διαχείριση υλικών και άυλων πόρων της κοινότητας.

Υλοποιήθηκε το σχολικό έτος 2021 – 2022 στο 2ο ΕΠΑ.Λ. Νέας Σμύρνης και είχε ως κύριο θέμα την ευαισθητοποίηση των μαθητών στη δράση της ανακύκλωσης σαν στάση ζωής και στο πως αυτή μπορεί να υλοποιηθεί σε ατομικό επίπεδο, επίπεδο σχολείου και τοπικής κοινωνίας.

Ποιοι είμαστε

Η ομάδα μας αποτελείται από 11 μαθητές και μαθήτριες του Τομέα Εφαρμοσμένων Τεχνών της Β’ τάξης του 2ου ΕΠΑ.Λ. Νέας Σμύρνης και από 2 καθηγήτριες, ενώ συνεργαστήκαμε και με τους 10 μαθητές και μαθήτριες της Ειδικότητας των Γραφιστών.

Οι μαθητές:

Β Εφαρμοσμένων Τεχνών

 

ΓΚΟΛΓΚΑΚΗΣ ΑΓΓΕΛΟΣ

ΔΑΒΙΤΙΔΟΥ ΒΑΛΕΝΤΙΝΑ

ΚΑΜΠΟΥΡΟΓΛΟΥ ΒΑΣΙΛΙΚΗ

ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΙΔΗΣ ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ

ΜΟΥΧΤΟΥΡΗΣ ΝΙΚΗΦΟΡΟΣ

ΠΑΝΑΓΟΥ ΙΣΙΔΩΡΑ

ΠΑΝΤΕΛΙΔΗΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ

ΠΑΠΑΔΟΜΑΝΩΛΑΚΗ ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗ

ΠΟΛΙΤΗΣ ΑΝΤΩΝΙΟΣ

ΦΙΔΑΝΗΣ ΟΡΦΕΑΣ

ΧΑΪΡΗΣ ΑΛΕΞΙΟΣ

 

Γ Γραφίστες

 

ΑΣΗΜΑΚΗ ΑΓΓΕΛΙΚΗ ΜΑΡΙΑ

ΒΑΣΙΛΑΚΗ ΙΑΚΩΒΙΝΑ- ΜΑΡΙΑ

ΑΣΛΑΝΙΔΟΥ ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΑΝΑΣΤΑΣΙΑ

ΚΑΡΑΓΙΑΝΝΗΣ ΠΕΤΡΟΣ - ΗΛΙΑΣ

ΓΙΟΜΕΛΑΚΗ ΜΑΡΓΑΡΙΤΑ

ΛΑΜΠΡΟΠΟΥΛΟΥ ΕΛΕΝΗ

ΚΟΥΤΣΟΥΚΗ ΜΑΡΙΑ

ΠΑΠΑΠΟΥΛΙΟΥ ΒΑΣΙΛΙΚΗ

ΜΟΣΧΟΓΙΑΝΝΗ ΒΑΣΙΛΙΚΗ

ΠΑΠΟΥΛΙΔΗ ΕΛΕΝΗ

Οι καθηγήτριες:

ΚΑΤΣΟΥΛΗ ΑΓΓΕΛΙΚΗ ΚΑΙ ΝΙΑΡΡΟΥ ΒΑΣΙΛΙΚΗ.

Το Πρόγραμμα

Οι επιμέρους θεματικές ενότητες του Προγράμματος είναι οι εξής:

·       γνωριμία με την Ανακύκλωση και συναφείς δράσεις όπως επαναχρησιμοποίηση και μείωση (reduce, reuse, recycle - τα τρία R)

·       ιστορία της ανακύκλωσης

·       ανακυκλώσιμα υλικά

·       δράσεις ανακύκλωσης - δημιουργικό εργαστήρι

Οι στόχοι του Προγράμματος μπορούν να συνοψιστούν στα εξής:

Το πρόγραμμά μας υλοποιήθηκε μέσα από δύο προσεγγίσεις, την ερευνητική και τη δημιουργική.

Οι μαθητές εργάστηκαν ομαδοσυνεργατικά ανάλογα με τα υποθέματα στα οποία δόθηκε έμφαση, σε μικρές ομάδες με 3-4 μαθητές η κάθε μία και σε κάθε ομάδα ανατέθηκαν δράσεις όσον αφορά την έρευνα π.χ. σχετικά με την ανακύκλωση και τις συναφείς δράσεις όπως επαναχρησιμοποίηση και μείωση, την ιστορία της ανακύκλωσης, τα είδη των ανακυκλώσιμων υλικών, κλπ.

Στο δημιουργικό μέρος χρησιμοποιήθηκαν τεχνικές που συνδέονται με καταιγισμό ιδεών, επιχειρηματολογία, δημιουργία ερωτηματολογίων, συνεντεύξεις ανοικτού και κλειστού τύπου και βέβαια το καθαρά δημιουργικό κομμάτι της καλλιτεχνικής δημιουργίας (αφίσα, κολλάζ, origami, πρωτότυπα έργα από επαναχρησιμοποιούμενα υλικά όπως χαρτί, γυαλί, μέταλλο, πλαστικό, κλπ).

Οι καθηγήτριες είχαν ρόλο συντονιστικό, υποστηρικτικό και εμψυχωτικό στην ομάδα.

Η απασχόληση της ομάδας καθορίστηκε σε δύο (2) ωρολογιακές ώρες σε εβδομαδιαία βάση, στο χώρο του σχολείου και σε χρόνο κοινά αποδεκτό, ώστε να διευκολύνεται η παρουσία όλων.

Επίσης σημαντική ήταν και η συνεργασία μέσω Διαδικτύου (Google Docs, Viber και eclass).

Οι συναντήσεις

Οι εργασίες του Προγράμματος πραγματοποιήθηκαν σε 17 συνολικά συναντήσεις από τις 12/1/2022 έως τις 18/5/2022 και σ’ αυτό το χρονικό διάστημα κατανεμήθηκαν σύμφωνα με το ημερολόγιο συναντήσεων, ως εξής:

α/α Συνάντησης

Ημερομηνία

Εργασίες

1

12/1/2022

Γνωριμία μελών ομάδας μαθητών – καθηγητριών, Παρουσίαση θέματος, επιλογή θεματικών αξόνων, συμβόλαιο Ομάδας. Κοπή της Πρωτοχρονιάτικης Πίττας της Περιβαλλοντικής Ομάδας και κλήρωση δώρων.

2

19/1/2022

Χωρισμός και οργάνωση ομάδων εργασίας. Συζήτηση και επιλογή των υποθεμάτων, Παρουσίαση και έγκριση χρονοδιαγραμμάτων, προτάσεις δραστηριοτήτων.

3

2/2/2022

Γνωριμία με την ανακύκλωση – ιστορία της ανακύκλωσης – η ανακύκλωση στην Ελλάδα. Δημιουργία κλειστής ομάδας στην εφαρμογή Viber για επικοινωνία και καλύτερη οργάνωση των δραστηριοτήτων της Ομάδας.

4

8/2/2022

Δράσεις συναφείς με την ανακύκλωση – Επαναχρησιμοποίηση και Μείωση (reduse, reuse, recycle). Έρευνα για τα ανακυκλώσιμα υλικά. Δημιουργία Μαθήματος στην Πλατφόρμα e-Class, εγγραφή των μαθητών και ξεκίνημα ανάρτησης υλικού έρευνας.

5

9/2/2022

Κολλάζ με υλικά από όλες τις κατηγορίες των ανακυκλώσιμων υλικών. Κατασκευή αφισών για την ανακύκλωση και το Πρόγραμμα ΑΝΑΚΥΚΛΩΝΩ ΚΑΙ ΔΗΜΙΟΥΡΓΩ.

6

16/2/2022

Έρευνα για την ανακύκλωση στο Δήμο και τη γειτονία μας, συζήτηση και προτάσεις για δράσεις ανακύκλωσης στο σχολείο, ενημέρωση μαθητών του Τομέα Εφαρμοσμένων Τεχνών και συνεργασία με την Ειδικότητα Γραφικών Τεχνών στα καλλιτεχνικά εργαστήρια.

7

23/2/2022

Οπτικοποίηση με σχεδιαστικό πρόγραμμα όλων των υλικών που μπορούν να ανακυκλωθούν ή να επαναχρησιμοποιηθούν.

8

2/3/2022

Χρήση μικτής τεχνικής για πρωτότυπες δημιουργίες με χαρτί και καπάκια από συσκευασίες μπουκαλιών.

9

9/3/2022

Έρευνα για τα ανακυκλώσιμα υλικά και το σωστό τρόπο ανακύκλωσης. Τι δεν ανακυκλώνεται. Επεξεργασία υλικού.

10

16/3/2022

Δημιουργίες κολλάζ και origami. Δημιουργίες με ρολά χαρτιού, κολλάζ. Φωτογράφηση.

11

29/3/2022

Έρευνα για επίσημους φορείς ανακύκλωσης στην Ελλάδα. Επεξεργασία υλικού και ανάρτησή του στο e-Class. Καταγραφή πηγών και βιβλιογραφίας, προετοιμασία υλικού και οργάνωσή του για τη δημιουργία Δικτυακού Τόπου για την παρουσίαση του Προγράμματος.

12

30/3/2022

Δημιουργία γωνιάς ανακύκλωσης και κάδου ανακύκλωσης δημιουργημένου από πλαστικά μπουκάλια.

13

6/4/2022

Καλλιτεχνικό εργαστήρι για τη διακόσμηση μεταλλικών δοχείων στο πλαίσιο επαναχρησιμοποίησης υλικών.

14

13/4/2022

Καλλιτεχνικό εργαστήρι για τη διακόσμηση γυάλινων δοχείων στο πλαίσιο επαναχρησιμοποίησης υλικών.

15

4/5/2022

Ολοκλήρωση ανάρτησης υλικού στο e-Class και επεξεργασία του ομαδοσυνεργατικά από τους μαθητές μέσω google docs.

16

11/5/2022

Δημιουργία Έκθεσης των καλλιτεχνικών δημιουργιών των μαθητών σε χώρο του Εργαστηρίου Γραφικών Τεχνών στο 3ο Ε.Κ. Νέας Σμύρνης και φωτογράφηση.

17

18/5/2022

Απολογισμός του Προγράμματος. Παρουσίαση του Προγράμματος σε Τμήματα της Α’ Τάξης που επισκέφθηκαν την Έκθεση των δημιουργημάτων των μαθητών στο χώρο του Εργαστηρίου Γραφικών Τεχνών - Αποχαιρετιστήρια γιορτή των συμμετεχόντων στο Πρόγραμμα μαθητών.

 

Τα παραδοτέα

Τα παραδοτέα του Προγράμματός μας είναι τα ακόλουθα:

Ευχαριστίες

Θα θέλαμε να ευχαριστήσουμε:

και


 

ΑΝΑΚΥΚΛΩΝΩ ΚΑΙ "ΔΗΜΙΟΥΡΓΩ"

Α. ΑΝΑΚΥΚΛΩΝΩ

          Η έρευνά μας στο διαδίκτυο μας οδήγησε στην καταγραφή κάποιων βασικών εννοιών σχετικά με την ανακύκλωση και σας τα παρουσιάζουμε στη συνέχεια:

ΤΙ ΕΙΝΑΙ Η ΑΝΑΚΥΚΛΩΣΗ

Ανακύκλωση είναι η διαδικασία με την οποία επαναχρησιμοποιούνται διάφορα υλικά ή οτιδήποτε αποτελεί γρήγορο αποτέλεσμα της ανθρώπινης δραστηριότητας και το οποίο στην μορφή που είναι δεν αποτελεί πλέον αγαθό για τον άνθρωπο. Στη διαδικασία αυτή συνήθως τα απορρίμματα μετατρέπονται σε πρώτες ύλες από τις οποίες παράγονται νέα προϊόντα.

Μέρος της διαδικασίας της ανακύκλωσης είναι και η μετατροπή βλαβερών για το περιβάλλον υλικών σε λιγότερο ή και καθόλου βλαβερά. Με τον τρόπο αυτό γίνεται ομαλότερα η επανένταξή τους στο φυσικό περιβάλλον το οποίο ουσιαστικά ολοκληρώνει τη διαδικασία της ανακύκλωσης με φυσικό τρόπο. Παράδειγμα μιας τέτοιας περίπτωσης είναι η μετατροπή οικιακών λυμάτων σε τέτοια μορφή ώστε να είναι λιγότερο βλαβερά σε αντίθεση με την κατευθείαν εναπόθεσή τους π.χ. στη θάλασσα.

ΕΙΔΗ ΑΝΑΚΥΚΛΩΣΗΣ

Ανακύκλωση είναι η διαδικασία με την οποία επαναχρησιμοποιούνται διάφορα υλικά ή οτιδήποτε αποτελεί γρήγορο αποτέλεσμα της ανθρώπινης δραστηριότητας και το οποίο στην μορφή που είναι δεν αποτελεί πλέον αγαθό για τον άνθρωπο. Στη διαδικασία αυτή, συνήθως, τα απορρίμματα μετατρέπονται σε πρώτες ύλες από τις οποίες παράγονται νέα προϊόντα.

Ένα από τα πιο σημαντικά πράγματα όμως που πρέπει να ξέρουμε σχετικά με την ανακύκλωση και τα είδη της είναι σε ποιους κάδους τα τοποθετούμε :

        Στους μπλε κάδους ανακυκλώνουμε :

Συσκευασίες από αλουμίνιο (π.χ. αναψυκτικά, κονσέρβες κ.ά.)

• Συσκευασίες από λευκοσίδηρο (π.χ. από γάλα εβαπορέ, τόνο, ζωοτροφές, τοματοπολτό κ.ά.)

• Συσκευασίες από πλαστικό (π.χ. μπουκάλια και δοχεία από νερό, αναψυκτικά, γιαούρτι, βούτυρο, λάδι, απορρυπαντικά, είδη καθαρισμού, σαμπουάν, αφρόλουτρα, οδοντόκρεμες, αποσμητικά, πλαστικές σακούλες κ.ά.)

      Στους καφέ κάδους ανακυκλώνουμε: ΒΙΟΑΠΟΒΛΗΤΑ

 





      Τώρα όσον αφορά τα ηλεκτρονικά είδη, όπως οι μπαταρίες και τα φωτιστικά για παράδειγμα, ανακυκλώνονται ξεχωριστά μέσα σε ειδικά μαγαζιά στη γειτονιά σας, το ίδιο ισχύει και για αυτοκίνητα.

 

 

      Οι μπαταρίες ανακυκλώνονται στον παρακάτω κάδο:














      Στους κόκκινους κάδους ανακυκλώνουμε:

Ενδύματα και υποδήματα  











      Στους κίτρινους κάδους ανακυκλώνουμε:

Γυάλινα Μπουκάλια (π.χ από νερό, γάλα, αναψυκτικά, κρασιά, αλκοολούχα ποτά κα).

Γυάλινες συσκευασίες και βαζάκια (π.χ  από χυμούς, τρόφιμα, γλυκά, μέλι, καλλυντικά, αποσμητικά κα).

 

 

 

 

ΠΩΣ ΓΙΝΕΤΑΙ Η ΑΝΑΚΥΚΛΩΣΗ

Περισσότερα από 7 δισεκατομμύρια άνθρωποι ζουν στον πλανήτη και παράγουν εκατομμύρια τόνους σκουπιδιών καθημερινά. Ένα μέρος από αυτά θα χρειαστεί χιλιάδες χρόνια για να αποδομηθεί, ένα άλλο μέρος επηρεάζει την υγεία και την τροφική αλυσίδα, και όλα μαζί απειλούν το μέλλον της Γης, αποδεικνύοντας πως ο άνθρωπος, παρότι εύστροφος, δεν παύει να είναι και αυτοκαταστροφικός.

Η ανακύκλωση προσφέρει λύση στα παραπάνω προβλήματα και, στις μέρες μας, αποτελεί σημαντική προτεραιότητα για το περιβάλλον και τη μακροημέρευσή μας. Δεν είναι μια εφήμερη τάση της εποχής, αλλά υποχρέωση του καθένα από εμάς, προκειμένου να συμβάλλουμε έμπρακτα στη διατήρηση της οικολογικής ισορροπίας του πλανήτη μας.

Τι ανακυκλώνουμε στους Μπλε Κάδους:

• Συσκευασίες από αλουμίνιο (π.χ. αναψυκτικά, κονσέρβες κ.ά.)

• Συσκευασίες από λευκοσίδηρο (π.χ. από γάλα εβαπορέ, τόνο, ζωοτροφές, τοματοπολτό κ.ά.)

• Συσκευασίες από πλαστικό (π.χ. μπουκάλια και δοχεία από νερό, αναψυκτικά, γιαούρτι, βούτυρο, λάδι, απορρυπαντικά, είδη καθαρισμού, σαμπουάν, αφρόλουτρα, οδοντόκρεμες, αποσμητικά, πλαστικές σακούλες κ.ά.)

• Συσκευασίες από γυαλί (π.χ. μπουκάλια και βαζάκια από χυμούς, αναψυκτικά, αλκοολούχα ποτά, τρόφιμα κ.ά.)

• Συσκευασίες από χαρτί και χαρτοκιβώτια (π.χ. από ηλεκτρικές συσκευές, γάλα, χυμούς, δημητριακά, μπισκότα, ζάχαρη, χαρτοσακούλες κ.ά.)

Μεταφέρουμε τα ανακυκλώσιμα στον μπλε κάδο (είτε μέσα στην ειδική τσάντα ανακύκλωσης, είτε μέσα σε μια κοινή σακούλα απορριμμάτων), όπου τα αδειάζουμε χωρίς τη σακούλα. Αν η σακούλα δεν είναι πολλαπλής χρήσης, αφού την αδειάσουμε, τη ρίχνουμε στον κάδο σαν ανακυκλώσιμο.

ΣυχνΑ λΑθη που κΑνουμε Οταν ανακυκλΩνουμε

·       Σπασμένα γυαλιά. Τα μπουκάλια και οι γυάλινες συσκευασίες ανακυκλώνονται. Όχι όμως και τα σπασμένα γυαλιά, διότι τη διαλογή των υλικών την κάνουν εργαζόμενοι με τα χέρια και υπάρχει σοβαρός κίνδυνος τραυματισμού τους.

·       Κουτιά και συσκευασίες έτοιμου φαγητού. Μπορεί να είναι χάρτινα και πλαστικά, αλλά δεν ανακυκλώνονται, καθώς είναι γεμάτα λίπη και υπολείμματα τροφών.

·       Σακούλες βιοδιασπώμενες ή φωτοδιασπώμενες. Οι απλές πλαστικές σακούλες μπορούν να ανακυκλωθούν. Οι βιοδιασπώμενες έχουν ημερομηνία λήξης, μετά την οποία αρχίζουν να θρυμματίζονται. Έτσι, δεν χρειάζεται να τις ρίχνουμε στην ανακύκλωση.

·       Κομματάκια χαρτί. Για να ανακυκλωθεί κάποιο χαρτί πρέπει να έχει μέγεθος τουλάχιστον Α4. Αυτό σημαίνει ότι εισιτήρια και άλλα χαρτάκια δεν έχει νόημα να ρίχνονται στους μπλε κάδους.

·       Βρεγμένο ή λερωμένο χαρτί. Λερωμένες χαρτοπετσέτες ή κομμάτια λαδωμένου χαρτιού όχι μόνο δεν ανακυκλώνονται, αλλά αχρηστεύουν και τα υπόλοιπα ανακυκλώσιμα υλικά. Επίσης, χαρτί που έχει βραχεί, ακόμη και αν στεγνώσει, δεν ανακυκλώνεται. Ακατάλληλα είναι, επίσης, το χαρτί κουζίνας και το χαρτί υγείας, ακόμη και αν είναι καθαρά.

·       Υλικά από πηλό. Τα κεραμικά είδη, όπως π.χ. σκεύη ή κούπες καφέ, δεν ανακυκλώνονται.

·       Αφρολέξ και φελιζόλ. Είναι ιδιαίτερα εύφλεκτα υλικά, καθώς μπορούν να πάρουν φωτιά σε οποιοδήποτε στάδιο της πορείας της ανακύκλωσης. Συνεπώς, η ρίψη τους στους μπλε κάδους δημιουργεί κινδύνους.

·       Συσκευασίες τοξικών υλικών. Πλαστικές ή μεταλλικές συσκευασίες, που περιείχαν ορυκτέλαια, αντιψυκτικά, εντομοκτόνα κ.ά., δεν πρέπει για κανένα λόγο να καταλήγουν στους μπλε κάδους, καθότι τα κατάλοιπα των τοξικών δύσκολα απομακρύνονται.

·       Δισκάκια CD, DVD και βιντεοκασέτες. Παρότι κατασκευάζονται κατά κύριο λόγο από αλουμίνιο, τα ψηφιακά δισκάκια ή οι παλιές μας βιντεοκασέτες περιέχουν πολλές προσμείξεις, καθιστώντας αδύνατη την άμεση ανακύκλωσή τους.

·       Καλαμάκια και πλαστικά μαχαιροπίρουνα. Παρότι πλαστικά, τα συγκεκριμένα υλικά μιας χρήσης δεν ανακυκλώνονται.

·       Πλαστικά έπιπλα. Οι μπλε κάδοι ανακύκλωσης δεν είναι κατάλληλοι για πλαστικά έπιπλα, παρά μόνο για υλικά συσκευασίας. Τα ογκώδη πλαστικά αντικείμενα, τα οποία συχνά περιέχουν και άλλα υλικά, πρέπει να δίνονται στα κέντρα συγκέντρωσης ογκωδών αντικειμένων. Σχεδόν όλοι οι δήμοι διαθέτουν τέτοια κέντρα, μάλιστα κάποιοι παραλαμβάνουν με δικά τους οχήματα τέτοια απορρίμματα από το σπίτι μας με ένα τηλεφώνημα.

·       Συρμάτινες κρεμάστρες. Οι περισσότερες έχουν και πλαστικά μέρη, με αποτέλεσμα να υπάρχει κίνδυνος ανάμειξης των δύο υλικών. Καλό είναι να διαχωρίζουμε τα υλικά και να τα πετάμε ξεχωριστά στον κάδο.

·       Καπάκια από πλαστικά μπουκάλια. Ενώ τα πλαστικά μπουκάλια είναι βασικό ανακυκλώσιμο υλικό, τα καπάκια τους ανακυκλώνονται με διαφορετικό τρόπο. Αφαιρούμε, λοιπόν, τα καπάκια και τα πετάμε ξεχωριστά στον μπλε κάδο.

·       Κουτιά χυμών. Υπάρχουν ορισμένα κουτιά χυμών που δεν ανακυκλώνονται, λόγω του συνδυασμού πλαστικού και χαρτονιού. Πριν το πετάξουμε στον μπλε κάδο, πρέπει να ελέγξουμε αν φέρουν την ειδική σήμανση καταλληλότητας για ανακύκλωση.

Καταρχήν η ανακύκλωση χαρτιού βοηθάει τον πλανήτη ώστε να καταφέρει να «ανασυγκροτήσει» τα δάση του. Δηλαδή ελαττώνεται ο αριθμός των δέντρων που κόβονται.

Επίσης επεξεργάζοντας ανακυκλώσιμα υλικά χρειαζόμαστε πολύ λιγότερη ενέργεια από ότι θα χρειαζόταν να δημιουργηθεί ένα φύλλο χαρτί, από δέντρο.

Με την ανακύκλωση μειώνονται οι κίνδυνοι μόλυνσης του εδάφους, του νερού και του αέρα από τις διαδικασίες παραγωγής και συγχρόνως περιορίζονται οι εκπομπές των αερίων του θερμοκηπίου.

Συμπέρασμα;

Ανακυκλώστε = Σώστε!!!

ΕΠΑΝΑΧΡΗΣΗ

Η επανάχρηση περιλαμβάνει την επαναλαμβανόμενη χρήση προϊόντων και συστατικών. Η επανάχρηση επίπλων και ρούχων που διαφορετικά θα απορρίπτονταν έχει οικονομικά και κοινωνικά οφέλη (πέρα από τα περιβαλλοντικά) καθώς δημιουργεί θέσεις εργασίας και προσφέρει αγαθά σε πολίτες που δεν έχουν την οικονομική δυνατότητα να τα αγοράσουν. Παραδείγματα επανάχρησης είναι το γέμισμα των μελανοδοχείων εκτυπωτών, η επισκευή ηλεκτρονικού εξοπλισμού, η μεταποίηση παλιών ρούχων, η ανακαίνιση επίπλων κ.α.

 

ΠΩΣ ΜΠΟΡΩ ΝΑ ΜΕΙΩΣΩ ΤΟΝ ΟΓΚΟ ΤΩΝ ΑΠΟΡΡΙΜΜΑΤΩΝ ΜΟΥ;

Ο ‘‘πράσινος’’ κάδος τις περισσότερες φορές φαίνεται η εύκολη λύση για να ξεφορτωθούμε τα περιττά αγαθά που έχουμε καταναλώσει, δεν χρειαζόμαστε ή δεν χρησιμοποιούμε πια. Στην πραγματικότητα όμως οι αμέτρητοι κάδοι απορριμμάτων που κάθε μέρα καταλήγουν στις χωματερές σχηματίζοντας έτσι βουνά σκουπιδιών δεν γίνεται να συνεχίσουν να αποτελούν έστω την εύκολη, την βολική, την προσωρινή λύση.

Το λιγότερο που θα μπορούσαμε να κάνουμε είναι να ξεκινήσουμε να ανακυκλώνουμε υλικά όπως γυαλί, χαρτί, πλαστικό, αλουμίνιο και λευκοσίδηρο ενώ ακόμα και τα υπολείμματα των φαγητών μας είναι εκμεταλλεύσιμα εάν αρχίσουμε να τα συγκεντρώνουμε στους κάδους κομποστοποίησης.

Το επόμενο βήμα είναι να προτιμάμε αγαθά επαναχρησιμοποιούμενα αντί μιας χρήσεως. Πηγαίνοντας στο σουπερμάρκετ για τα εβδομαδιαία ψώνια θυμόμαστε να προσκομίσουμε από το σπίτι τις τσάντες πολλαπλών χρήσεων που θα χρειαστούμε αντί για τις λεπτές πλαστικές σακούλες μιας χρήσεως. Ακόμα για τις συσκευές όπως το τηλεκοντρόλ της τηλεόρασης ή τα ρολόγια τοίχου που απαιτούνται μπαταρίες θα πρέπει να επιλέξουμε τις επαναφορτιζόμενες. Ενώ με την πρόσφατη υγειονομική κρίση σημειώθηκε μεγάλος αριθμός ανθρώπων που επέλεγε τις υφασμάτινες μάσκες σαν πιο οικονομική και μοδάτη λύση, επιπλέον όμως γλίτωνε χώρο στα σκουπίδια του από τις μίας χρήσεως χειρουργικές μάσκες.

Το πιο σωστό στην πραγματικότητα όμως είναι να μειώσουμε συνειδητά την αγορά προϊόντων που δεν μας είναι αναγκαία. Η υπερκατανάλωση ρούχων και παπουτσιών θα πρέπει να περιοριστεί και να δοθεί ευκαιρία σε καταστήματα όπου μπορούμε να αγοράσουμε ρούχα ή ακόμα και έπιπλα  από δεύτερο χέρι. Επίσης όσον αφορά τα αναλώσιμα αγαθά που προμηθευόμαστε καλό θα ήταν να επιλέγουμε προϊόντα με οικονομικές συσκευασίες.

Το τρίπτυχο Μείωση- Επαναχρησιμοποίηση- Ανακύκλωση είναι ο σωστός οδηγός για την ελάττωση του προβλήματος των τεράστιων εκτάσεων χωματερών. Η πολιτεία έχει προσφέρει μεγάλη βοήθεια μέσα από την ενημέρωση για την ανακύκλωση και τους περιβαλλοντικούς φόρους σε προϊόντα μίας χρήσεως, αλλά η λύση βρίσκεται στην μείωση και αυτή με την σειρά της στα χέρια όλων μας.

Β. "ΔΗΜΙΟΥΡΓΩ"

          Ένα πολύ βασικό κομμάτι του Προγράμματός μας ήταν να εκφραστούμε δημιουργικά και καλλιτεχνικά μέσα από τη δημιουργία πρωτότυπων αντικειμένων με επαναχρησιμοποίηση ανακυκλώσιμων υλικό όπως γυαλί, χαρτί, πλαστικό, μέταλλο.

          Στη συνέχεια παραθέτουμε φωτογραφικό υλικό από όλες της φάσεις αυτής της καλλιτεχνικής δημιουργίας.

Γ. ΣΥΝΔΕΣΜΟΙ ΚΑΙ ΠΗΓΕΣ

Ανακυκλώνουμε σωστά και μειώνουμε τα πλαστικά με τον νέο Οδηγό του WWF

https://www.wwf.gr

Όμορφη ζωή – τι υλικά ανακυκλώνουμε

https://www.omorfizoi.gr/

9 υλικά που μας τα φέρνετε αλλά ΔΕΝ ΑΝΑΚΥΚΛΩΝΟΝΤΑΙ

https://recycleatsource.gr

ΦΩΤΟΚΥΚΛΩΣΗ

https://fotokiklosi.gr/

Οδηγίες για Σωστή Ανακύκλωση

https://csr.ert.gr/

Ανακύκλωση Συσκευών Α.Ε.

https://www.electrocycle.gr/

Ελληνικής Εταιρείας Αξιοποίησης Ανακύκλωσης

http://www.herrco.gr/

Το εγχειρίδιο της σωστής ανακύκλωσης

https://www.healthyme.gr

Ελληνικός Οργανισμός Ανακύκλωσης

https://www.eoan.gr/

Ανακύκλωση

http://micro-kosmos.uoa.gr

Ανακύκλωση

https://el.wikipedia.org