2ο ΕΠΑΛ ΝΕΑΣ
ΣΜΥΡΝΗΣ
Σχολικό Έτος 2021 – 2022
Καλώς ορίσατε στην παρουσίαση του Προγράμματος Αγωγής
Υγείας
«CINE-ΠΙΒΑΤΕΣ ΣΤΟ
ΤΑΞΙΔΙ ΤΗΣ ΖΩΗΣ ΙΙ - ΗΡΩΕΣ»
Ο τίτλος του προγράμματός μας είναι
«CINE-ΠΙΒΑΤΕΣ ΣΤΟ
ΤΑΞΙΔΙ ΤΗΣ ΖΩΗΣ ΙΙ - ΗΡΩΕΣ» και εντάσσεται στη θεματολογία Προγραμμάτων Αγωγής Υγείας Αξίες ζωής
(σεβασμός, αγάπη, ειρήνη, ανεκτικότητα, τιμιότητα κ.ά.).
Υλοποιήθηκε το σχολικό έτος 2021 – 2022 στο 2ο
ΕΠΑ.Λ. Νέας Σμύρνης και είχε ως βασικό θέμα την καλλιέργεια αξιών ζωής όπως ο
σεβασμός, η αγάπη, η αλληλεγγύη, ο αλτρουισμός, η ειρήνη, η ανεκτικότητα, η
τιμιότητα κ.ά. στους μαθητές μέσα από μια διαχρονική προσέγγιση της έννοιας του
«ήρωα» με βασικό εργαλείο την προβολή κινηματογραφικών ταινιών.
Η ομάδα μας αποτελείται από 17
μαθητές και μαθήτριες από της Β’ Τάξη του Τομέα Πληροφορικής και από 3
καθηγήτριες.
Οι μαθητές:
ΒΑΡΤΑΛΙΤΗΣ ΒΙΚΤΩΡΑΣ
ΜΑΡΙΟΣ |
ΒΟΛΛΑ ΒΑΣΙΛΙΚΗ |
ΓΚΕΚΑΣ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ |
ΚΑΜΠΟΥΡΟΓΛΟΥ ΣΤΑΜΑΤΙΟΣ |
ΚΑΡΔΙΤΣΗΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ |
ΚΟΤΣΑΡΙΔΗΣ ΝΙΚΟΛΑΟΣ |
ΜΑΚΡΗΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ |
ΜΑΥΡΙΚΟΣ ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ |
ΜΠΡΑΪΚΙΔΗΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ |
ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ ΚΟΣΜΑΣ-ΚΥΡΙΑΚΟΣ |
ΠΑΣΛΑΡ ΒΑΛΕΝΤΙΝ |
ΡΟΥΣΣΟΣ ΕΥΑΓΓΕΛΟΣ |
ΤΖΑΒΕΛΛΑΣ ΙΩΑΝΝΗΣ |
ΤΡΙΜΠΟΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ |
ΤΣΑΝΓΚΑ ΑΝΤΡΙΑΝ |
ΤΣΑΟΥΛΛΙ ΝΤΑΡΙΟ |
ΦΕΡΓΚΥΣΟΝ ΙΩΑΝΝΗΣ |
Οι καθηγήτριες:
ΝΙΑΡΡΟΥ ΒΑΣΙΛΙΚΗ, ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΥ ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ ΚΑΙ ΤΣΑΚΙΡΑΚΗ
ΜΑΡΙΑΝΘΗ.
Το Πρόγραμμα
Οι επιμέρους θεματικές ενότητες
είναι οι εξής:
· η σημασία
της έννοιας "ήρωας", χαρακτηριστικά γνωρίσματα ενός ήρωα, μυθολογική,
ιστορική και κοινωνιολογική διάσταση της έννοιας.
· μυθικοί,
ιστορικοί, σύγχρονοι, υπαρκτοί και φανταστικοί ήρωες.
· οι
κατηγορίες ηρώων όπως εμφανίζονται μέσα από κινηματογραφικές ταινίες
(ξεκινώντας από τη μυθολογία π.χ. Ηρακλής και φτάνοντας τους ήρωες του 1821,
των Παγκόσμιων Πολέμων και μέχρι το Σήμερα)
Οι στόχοι του Προγράμματος μπορούν
να συνοψιστούν στα εξής:
·
Οι μαθητές να έρθουν σε επαφή και να ευαισθητοποιηθούν
πάνω σε θέματα αξιών ζωής, υιοθέτησης στάσεων και συμπεριφορών που
χαρακτηρίζουν διαχρονικά τους "ήρωες" σαν υγιή και θετικά πρότυπα για
τους μαθητές.
·
Να ανακαλύψουν τα χαρακτηριστικά γνωρίσματα των ηρώων,
να γνωρίσουν συγκεκριμένους υπαρκτούς ήρωες και να ερευνήσουν το πώς με τη ζωή
και τη δράση τους επέδρασσαν στην Ιστορία.
·
Να ανακαλύψουν και να διανοηθούν πάνω στη δυνατότητα
ενός κινηματογραφικού έργου να προβάλει και να καλλιεργεί βασικές αξίες ζωής
όπως ο σεβασμός, η αγάπη, η αλληλεγγύη, ο αλτρουισμός, η ειρήνη, η
ανεκτικότητα, η τιμιότητα κ.ά..
·
Να αναπτύξουν ικανότητες επικοινωνίας και συνεργασίας
σε ομάδα, υπευθυνότητα και συνέπεια, να αναπτύξουν δεξιότητες έρευνας,
παρουσίασης και επιχειρηματολογίας.
Η μέθοδος εργασίας που
χρησιμοποιήθηκε για την υλοποίηση του προγράμματος, βασίζεται στην προβολή
αποσπασμάτων επιλεγμένων ταινιών, με θέμα την παρουσίαση ηρώων από όλες τις
παραπάνω κατηγορίες και στην ανάδειξη των συγκεκριμένων χαρακτηριστικών που
τους αντιπροσωπεύουν σε κάθε ταινία και τα οποία συνδέονται με τις
προσλαμβάνουσες και την καθημερινότητα των μαθητών.
Οι εργασίες έγιναν από ομάδες
μαθητών και στη μεθοδολογία που ακολουθήσαμε, χρησιμοποιήθηκαν κυρίως
βιωματικές μέθοδοι (καταιγισμός ιδεών, παιχνίδια ρόλων, debates,
ερωτηματολόγια, δικτυακές ψηφοφορίες, κ.λ.π.).
Οι καθηγήτριες είχαν ρόλο
συντονιστικό, υποστηρικτικό και εμψυχωτικό στην ομάδα.
Η απασχόληση της ομάδας καθορίστηκε
σε δύο (2) ωρολογιακές ώρες σε εβδομαδιαία βάση, στο χώρο του σχολείου και σε
χρόνο κοινά αποδεκτό, ώστε να διευκολύνεται η παρουσία όλων. Επιθυμητή ήταν και
η συνεργασία μέσω Διαδικτύου.
Οι συναντήσεις
Οι εργασίες του Προγράμματος
πραγματοποιήθηκαν σε 17 συνολικά συναντήσεις από τις 13/1/2022 έως τις
19/5/2022 και σ’ αυτό το χρονικό διάστημα κατανεμήθηκαν σύμφωνα με το
ημερολόγιο συναντήσεων, ως εξής:
α/α Συνάντησης |
Ημερομηνία |
Εργασίες |
1 |
13/1/2022 |
Γνωριμία μελών ομάδας μαθητών – καθηγητριών,
Παρουσίαση θέματος, επιλογή θεματικών αξόνων, συμβόλαιο Ομάδας. |
2 |
20/1/2022 |
Χωρισμός και οργάνωση ομάδων εργασίας. Συζήτηση και επιλογή
των υποθεμάτων, Παρουσίαση και έγκριση χρονοδιαγραμμάτων, προτάσεις Ταινιών. |
3 |
27/1/2022 |
Κοπή της Πρωτοχρονιάτικης Πίττας της Ομάδας Αγωγής
Υγείας και κλήρωση δώρων. Προβολή αποσπασμάτων της ταινίας "The
imitation game". |
4 |
3/2/2022 |
Χαρακτηριστικά γνωρίσματα ηρώων. Προβολή
αποσπασμάτων της ταινίας "The imitation game". |
5 |
10/2/2022 |
Μυθολογική, ιστορική και κοινωνιολογική διάσταση της
έννοιας Ήρωας. Προβολή αποσπασμάτων της ταινίας "Dunkirk". |
6 |
17/2/2022 |
Προβολή
αποσπασμάτων της ταινίας " Dunkirk". Βιωματικές δραστηριότητες
βασισμένες στους ήρωες της ταινίας. |
7 |
24/2/2022 |
Προβολή αποσπασμάτων της ταινίας "Enemy at the gates". |
8 |
3/3/2022 |
Προβολή αποσπασμάτων της ταινίας "Enemy at the gates". Βιωματικές δραστηριότητες
βασισμένες στους ήρωες της ταινίας. |
9 |
10/3/2022 |
Έρευνα: μυθικοί, ιστορικοί, σύγχρονοι, υπαρκτοί και
φανταστικοί ήρωες, υπερήρωες και ήρωες της διπλανής
πόρτας, εναλλακτικοί ήρωες και αντιήρωες. |
10 |
17/3/2022 |
Προβολή αποσπασμάτων της ταινίας "Ο Θεός
αγαπάει το χαβιάρι". |
11 |
29/3/2022 |
Αφιέρωμα στους ήρωες του 1821. Η επανάσταση του 1821
μέσα από τον Ελληνικό και Διεθνή Κινηματογράφο. Προβολή αποσπασμάτων της
ταινίας "Ο Θεός αγαπάει το χαβιάρι". |
12 |
31/3/2022 |
Έρευνα: κατηγορίες ηρώων όπως εμφανίζονται μέσα από
κινηματογραφικές ταινίες. Εθελοντισμός, εθελοντικές ομάδες και δράσεις,
κοινωνική διάσταση. |
13 |
7/4/2022 |
Προβολή αποσπασμάτων της ταινίας "1917". |
14 |
14/4/2022 |
Προβολή
αποσπασμάτων της ταινίας "1917". Βιωματικές δραστηριότητες. |
15 |
5/5/2022 |
Προβολή αποσπασμάτων της ταινίας "Spiderman". |
16 |
12/5/2022 |
Προβολή αποσπασμάτων της ταινίας "15:17 to Paris". Βιωματικές δραστηριότητες
βασισμένες στους ήρωες της ταινίας. |
17 |
19/5/2022 |
Απολογισμός του Προγράμματος. Παρουσίαση του
Προγράμματος σε Τμήματα της Α’ Τάξης - Αποχαιρετιστήρια γιορτή των
συμμετεχόντων στο Πρόγραμμα μαθητών. Προβολή αποσπασμάτων της ταινίας "Deadpool". |
Τα Παραδοτέα
Τα παραδοτέα του Προγράμματός μας
αποτελούν:
·
Δημοσίευση στην Ιστοσελίδα του 2ου ΕΠΑ.Λ.
Ν. Σμύρνης των εργασιών του Προγράμματός μας
·
Δημιουργία Εντύπου παρουσίασης του Προγράμματος (και
σε ψηφιακή μορφή)
·
Παρουσίαση του Προγράμματος στη Σχολική Μονάδα στο
χώρο των εργαστηρίων.
Ευχαριστίες
Θα θέλαμε να ευχαριστήσουμε τον
Διευθυντή του 3ου Ε.Κ. Νέας Σμύρνης, κύριο Συρόκο
Κωνσταντίνο για την ευγενική υποστήριξή του και τη διάθεση των χώρων των
εργαστηρίων του 3ου Ε.Κ. Νέας Σμύρνης για την υλοποίηση του Προγράμματός μας.
CINE-ΠΙΒΑΤΕΣ ΣΤΟ
ΤΑΞΙΔΙ ΤΗΣ ΖΩΗΣ ΙΙ - ΗΡΩΕΣ
Α. ΟΙ ΤΑΙΝΙΕΣ
Το Παιχνίδι της Μίμησης - The Imitation
Game
Το Παιχνίδι της Μίμησης είναι
αμερικανική βιογραφική, θρίλερ, ιστορική ταινία του 2014, σε σκηνοθεσία Μόρτεν Τίλντουμ. Το σενάριο
έγραψε ο Γκράχαμ Μουρ και είναι ελαφρώς βασισμένο στη
βιογραφία Alan Turing: The Enigma του Άντριου Χότζες. Πρωταγωνιστεί ο Μπένεντικτ Κάμπερμπατς στον ρόλο
του Τούρινγκ ενώ συμμετέχουν οι Κίρα
Νάιτλι, Μάθιου Γκουντ, Μαρκ
Στρονγκ, Τσαρλς Ντανς, Άλεν
Λιτς, Μάθιου Μπιρντ και Ρόρι Κινίαρ.
Η ταινία είναι βασισμένη στη ζωή του
Βρετανού μαθηματικού, καθηγητή της λογικής, κρυπτογράφου και πρωτοπόρου
επιστήμονα υπολογιστών Άλαν Τούρινγκ. Ο Τούρινγκ αποτέλεσε σημαντική φυσιογνωμία της ιστορίας καθώς
κατάφερε να σπάσει τον Κωδικό Enigma της Ναζιστικής
Γερμανίας, επίτευγμα που βοήθησε τους Συμμάχους να νικήσουν στον Β' Παγκόσμιο
Πόλεμο. Παρά τη βοήθεια που προσέφερε όμως, ο Τούρινγκ
διώχθηκε ποινικά αργότερα για την ομοφυλοφιλία του.
Το 1951, οι ντετέκτιβ Νοκ και Στολ ερευνούν τον
μαθηματικό Άλαν Τούρινγκ μετά από διάρρηξη που έγινε
στο σπίτι του. Κατά τη διάρκεια της ανάκρισης, ο Τούρινγκ
διηγείται στον Νοκ για τη δουλειά του στο Μπλέτσλεϊ Παρκ. Το 1939, όταν η Βρετανία κηρύσσει πόλεμο
στη Γερμανία, ο Τούρινγκ καταφτάνει στο Μπλέτσλεϊ Παρκ, όπου υπό τη διεύθυνση του Διοικητή Άλαστερ Ντένιστον, παίρνει μέρος
στην ομάδα κρυπτογράφων του Χιου Αλεξάντερ, μαζί με
τους Τζον Κάιρνκρος, Πίτερ Χίλτον, Κιθ Φέρμαν και Τσαρλς Ρίτσαρντς.
Καθώς οι άλλοι κρυπτογράφοι εργάζονται καθημερινά για να σπάσουν τον Κωδικό Enigma της Ναζιστικής Γερμανίας, εντάσεις προκύπτουν με τον
Τούρινγκ, ο οποίος σχεδιάζει μια μηχανή με σκοπό να
σπάσει τον Κωδικό. Μετά από την άρνηση του Ντένιστον
να χρηματοδοτήσει την κατασκευή της μηχανής, ο Τούρινγκ
γράφει γράμμα στον Ουίνστον Τσώρτσιλ, ο οποίος τον
ορίζει υπεύθυνο της ομάδας και εγκρίνει τη χρηματοδότηση της μηχανής. Ο Τούρινγκ απολύει τους Φέρμαν και
Ρίτσαρντς και βάζει ένα δύσκολο σταυρόλεξο στις εφημερίδες σε μια προσπάθειά
του να βρει αντικαταστάτες. Η Τζόαν Κλαρκ, μεταπτυχιακή φοιτήτρια του Κέιμπριτζ, λύνει το σταυρόλεξο του Τούρινγκ
αλλά οι γονείς της δεν της επιτρέπουν να εργαστεί ανάμεσα σε άνδρες
κρυπτογράφους. Ο Τούρινγκ κανονίζει να εργαστεί και
να μείνει με τις γυναίκες υπαλλήλους, οι οποίες παρακολουθούν τα μηνύματα του
εχθρού.
Κατόπιν υπάρχει μία αναδρομή στο
παρελθόν: Το 1927, ο νεαρός Τούρινγκ είναι
δυστυχισμένος και καθόλου δημοφιλής στο οικοτροφείο. Αναπτύσσει μια φιλική
σχέση με τον Κρίστοφερ Μόρκομ, ο οποίος προκαλεί το
ενδιαφέρον του στην κρυπτογραφία και τον οποίο ο Τούρινγκ
ερωτεύεται. Πριν ο Τούρινγκ καταφέρει να ομολογήσει
την αγάπη του για αυτόν, ο Κρίστοφερ πεθαίνει απροσδόκητα από φυματίωση.
Πίσω στο Μπλέτσλεί
Παρκ, η μηχανή του Τούρινγκ, την οποία ονομάζει
"Κρίστοφερ", αρχίζει να κατασκευάζεται αλλά αδυνατεί να καθορίσει τις
ρυθμίσεις μίας ημέρας της συσκευής Enigma εγκαίρως. Ο
Ντένιστον δίνει εντολή να καταστραφεί, και ο Τούρινγκ απολύεται αλλά οι υπόλοιποι κρυπτογράφοι τον
υπερασπίζονται, απειλώντας να αποχωρήσουν, αν ο Τούρινγκ
φύγει. Αφού η Κλαρκ σχεδιάζει να φύγει προς επιθυμία των γονιών της, ο Τούρινγκ της κάνει πρόταση γάμου, την οποία δέχεται. Κατά
τη διάρκεια του αρραβώνα τους, ο Τούρινγκ αποκαλύπτει
την ομοφυλοφιλία του στον Κάιρνκρος, ο οποίος τον
προειδοποιεί να το κρατήσει μυστικό. Αφού ακούει μια συζήτηση μιας υπαλλήλου
σχετική με τα μηνύματα που λαμβάνει, ο Τούρινγκ έχει
μια αποκάλυψη, συνειδητοποιώντας ότι μπορεί να προγραμματίσει το Κρίστοφερ να
αποκωδικοποιήσει τα γράμματα σε κάθε λέξη, τα οποία ήδη ξέρει ότι υπάρχουν σε
συγκεκριμένα μηνύματα. Αφού ρυθμίζει εκ νέου τη μηχανή, γρήγορα αυτή αρχίζει να
αποκωδικοποιεί ένα μήνυμα και οι κρυπτογράφοι το γιορτάζουν. Ωστόσο, ο Τούρινγκ γρήγορα συνειδητοποιεί ότι δεν μπορούν να το
αναφέρουν και να δράσουν σε κάθε αποκωδικοποιημένο
μήνυμα γιατί οι Γερμανοί θα καταλάβουν ότι οι Σύμμαχοι έσπασαν τον Κωδικό Enigma και θα τον αναδιαμορφώσουν.
Την ίδια χρονική περίοδο, ο Τούρινγκ ανακαλύπτει ότι ο Κάιρνκρος
είναι Σοβιετικός κατάσκοπος και έρχεται σε αντιπαράθεση μαζί του. Ο Κάιρνκρος απειλεί ότι θα αποκαλύψει την ομοφυλοφιλία του Τούρινγκ, αν αυτός αποκαλύψει το δικό του μυστικό. Όταν ο
πράκτορας της ΜΙ-6, Στιούαρτ Μένζις κατηγορεί την
Κλαρκ για κατασκοπεία, ο Τούρινγκ αποκαλύπτει ότι ο Κάιρνκρος είναι ο κατάσκοπος αλλά ο Μένζις
του λέει ότι το γνωρίζει, καθώς και την πρόθεσή του να χρησιμοποιήσει τον Κάιρνκρος για να διαρρεύσει μηνύματα στους Σοβιετικούς προς
όφελός τους. Ζητά από τον Τούρινγκ να τον βοηθήσει.
Φοβούμενος για την ασφάλειά της, ο Τούρινγκ ζητά από
την Κλαρκ να φύγει από το Μπλέτσλεϊ Παρκ και της λέει
ότι είναι ομοφυλόφιλος. Μετά το τέλος του πολέμου, ο Μένζις
λέει στους κρυπτογράφους να καταστρέψουν τα πάντα και τους συμβουλεύει να μην ξαναειδωθούν ποτέ και να μην πουν ποτέ και σε κανέναν για
το τι έκαναν.
Τη δεκαετία του '50, ο Τούρινγκ καταδικάζεται για απρέπεια και αντί της ποινής
φυλάκισης υποβάλλεται σε χημικό ευνουχισμό, ώστε να συνεχίσει το έργο του. Η
Κλαρκ τον επισκέπτεται στο σπίτι του και παρατηρεί τη σωματική και ψυχική φθορά
του. Του υπενθυμίζει το πώς το έργο του έσωσε ζωές, χρησιμοποιώντας τη φράση
που ο Κρίστοφερ είπε κάποτε στον Τούρινγκ, και ο Τούρινγκ στην ίδια: "Μερικές φορές είναι οι άνθρωποι
που κανείς δεν φαντάζεται ότι θα κάνουν τα πράγματα που κανένας δεν μπορεί να
φανταστεί". Η ταινία τελειώνει λέγοντας ότι ο Τούρινγκ
αυτοκτόνησε το 1954 σε ηλικία 41 ετών και ότι το 2013, η Βασίλισσα της Αγγλίας
του έδωσε Βασιλική Χάρη και ότι η μηχανή του αποτέλεσε έμπνευση για το
σχεδιασμό των σημερινών υπολογιστών.
Δουνκέρκη – Dunkirk
Το Δουνκέρκη
(πρωτότυπος τίτλος: Dunkirk) είναι ταινία του 2017 σε
σκηνοθεσία και σενάριο του Κρίστοφερ Νόλαν.
Η εξέλιξη των γεγονότων δεν
ακολουθεί ευθύγραμμη πορεία.
Κατά τη διάρκεια της Μάχης της
Γαλλίας, οι συμμαχικές δυνάμεις έχουν ξεμείνει στη Δουνκέρκη.
Οι Άγγλοι στρατιώτες προσπαθούν να διασωθούν, ενώ παράλληλα τους επιτίθενται
γερμανικά αεροπλάνα.
Το Βασιλικό Ναυτικό ζητά από τους
πολίτες να κατευθυνθούν προς τη Δουνκέρκη για να σώσουν
τους στρατιώτες. Ανάμεσα σε αυτούς, είναι ο Ντόσον με
το γιο του, Πίτερ, και έναν φίλο τους γιου του, τον Τζορτζ, που βρίσκονται στο
καράβι Moonstone. Οι τρεις τους διασώζουν έναν
στρατιώτη, ο οποίος βρίσκεται σε κατάσταση σοκ. Όταν καταλαβαίνει ότι ο Ντόσον κατευθύνεται προς τη Δουνκέρκη,
τους επιτίθεται και κατά τη διάρκεια της σύγκρουσης ο Τζορτζ χτυπά και χάνει
την όρασή του.
Στη συνέχεια, μαχητικά αεροπλάνα
κατευθύνονται προς τη Γαλλία. Το ένα πετά με πιλότο τον Φάριερ
και το άλλο πέφτει στη θάλασσα και ο πιλότος του, Κόλινς,
διασώζεται από το Moonstone.
Στην πορεία, Άγγλοι στρατιώτες
μπαίνουν σε πλοίο για να γλυτώσουν, ενώ τους επιτίθενται γερμανικά αεροσκάφη.
Το πλοίο αρχίζει και βυθίζεται και πολλοί στρατιώτες πνίγονται. Αρκετοί που
επιζώντες, ανεβαίνουν στο Moonstone, όπου
διαπιστώνεται ότι ο Τζορτζ είναι νεκρός. Παράλληλα, ο Φάριερ
καταστρέφει το γερμανικό βομβαρδιστικό.
Στο τέλος, ο ναύαρχος Μπόλτον δηλώνει πως έχουν διασωθεί και επιστρέφουν στη
Μεγάλη Βρετανία 330.000 στρατιώτες, και εκείνος θα παραμείνει εκεί, ώσπου να
σωθούν και οι Γάλλοι. Οι Βρετανοί στρατιώτες βρίσκονται στο τρένο της
επιστροφής, ενώ ο Φάριερ ξεμένει από καύσιμα, καίει
το αεροπλάνο και συλλαμβάνεται από τον γερμανικό στρατό.
Εχθρός προ των Πυλών - Enemy at
the gates
Ο Εχθρός προ των Πυλών (πρωτότυπος
τίτλος: Enemy at the Gates) είναι πολεμική ταινία του 2001 σκηνοθετημένη από τον
Ζαν-Ζακ Ανό, με πρωταγωνιστές τους Τζουντ Λο, Τζόζεφ Φάινς και Εντ Χάρις και
τοποθετημένη στην Μάχη του Στάλινγκραντ στον Β΄
Παγκόσμιο Πόλεμο.
Ο τίτλος της ταινίας προέρχεται από
το πεζογράφημα του 1973 Enemy at
the Gates: The Battle for Stalingrad του Γουίλιαμ Κρεγκ, ο οποίος περιγράφει τα
γεγονότα της Μάχης του Στάλινγκραντ από το 1942 ως το
1943. Βασίζεται σε μια μονομαχία που αναφέρεται στο βιβλίο, η οποία αναπτύχθηκε
ανάμεσα στο θρυλικό Σοβιετικό ελεύθερο σκοπευτή Βασίλι Γκριγκόριεβιτς
Ζάιτσεφ και τον Γερμανό αντίστοιχό του, Ταγματάρχη
Έρβιν Κένιχ, καθώς παρενοχλούν ο ένας τον άλλο κατά
τη διάρκεια της μάχης. Οι μάχες στο Στάλινγκραντ
τραβήχτηκαν στο Βερολίνο. Το πέρασμα του Βόλγα κινηματογραφήθηκε κοντά στο Κότμπους της Γερμανίας.
Η ταινία ήταν αντικείμενο κριτικής αμφοτέρου
στην Ρωσία και στη Δύση για την λήψη σημαντικών ελευθεριών όσον αφορά τα
πραγματικά γεγονότα: και στην πλοκή της και στις αναπαραστάσεις των χαρακτήρων
της (αξιοσημείωτα του χαρακτήρα του Φάινς, τον Ντανίλοφ, και του Γερμανού ελεύθερου σκοπευτή, Κένιχ), διαφέρει σημαντικά από την ιστορική καταγραφή. Για
παράδειγμα, η ταινία περιέχει μια σκηνή στην οποία Κομισάριοι συναγελάζουν ένα
πλήθος ανοργάνωτων Σοβιετικών στρατιωτών, οι μισοί των οποίων δεν έχουν όπλα,
και τους εξαναγκάζουν σε κύματα αυτοκτονικών επιθέσεων εναντίον Γερμανών
στρατιωτών οπλισμένων με τανκς και πολυβόλα. Αυτοί οι φανταστικοί αξιωματικοί
ήταν αποκρουστικοί σαδιστές, και χρησιμοποιούσαν σφυρίχτρες, μεγάφωνα και
πολυβόλα ως μέσα για τον έλεγχο των στρατιωτών, Αυτή η σκηνή απεικονίζει "zagradotryads" (δυνάμεις αντιϋποχώρησης),
σε αντίφαση με τις ιστορικές μαρτυρίες της επάρκειας και των τακτικών μάχης των
Σοβιετικών στρατιωτών στην Μάχη του Στάλινγκραντ.
Μερικοί Σοβιετικοί βετεράνοι του Στάλινγκραντ προσεβλήθησαν
επαρκώς από την απεικόνιση του Κόκκινου Στρατού, ώστε στις 7 Μαΐου 2001, λίγο
μετά αφότου η ταινία προβλήθηκε στην Ρωσία, απηύθυναν τα παράπονά τους στην
Κρατική Δούμα, απαιτώντας να απαγορευθεί η ταινία.
Αυτή η απαίτηση δεν ικανοποιήθηκε. Ο ιστορικός Άντονι Μπίβορ
προτείνει στο βιβλίο του Stalingrad, ότι, ενώ ο Ζάιτσεφ ήταν ένα υπαρκτό πρόσωπο, η ιστορία της μονομαχίας
του (δραματοποιημένη στην τανία) με τον Κένιχ είναι φανταστική. Αν και το βιβλίο του Γουίλιαμ Κρεγκ
Enemy at the Gates: The Battle for Stalingrad περιλαμβάνει μια «μονομαχία ελεύθερων σκοπευτών»
μεταξύ του Ζάιτσεφ και του Κένιχ,
η ακολουθία των γεγονότων στην ταινία είναι φανταστική.
Ενώ οι κύριοι χαρακτήρες βασίζονται
σε ιστορικές φιγούρες, με την εξαίρεση του Ντανίλοφ
και ίσως του Κένιχ, είναι σχεδόν απίθανο ότι ποτέ
συναντήθηκαν ή είχαν επαφή ο ένας με τον άλλον.
Στη διάρκεια της μάχης του Στάλινγκραντ, ένας βοσκός από τα Ουράλια γίνεται θρύλος ως
ελεύθερος σκοπευτής. Οι Γερμανοί στέλνουν έναν άριστο σκοπευτή, τον ταγματάρχη Κένινγκ, για να τον παγιδέψει και να τον εξοντώσει. Έτσι
ξεκινά ένας προσωπικός πόλεμος μέσα στα ερείπια της πόλης, ενώ γύρω μαίνεται η
πιο φονική μάχη του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου.
Ο Βασίλι κρατά το όπλο και ο Ντανίλοφ την πέννα. Ποιο είναι το πιο δυνατό όπλο; Ειδικά
όταν στην υπόθεση εμφανίζεται μια νέα κοπέλα που ερωτεύονται και οι δύο. Και
κατά πόσο ένα μικρό παιδί που δεν έχει επίγνωση των συνεπειών των πράξεων του,
μπορεί να θεωρηθεί προδότης;
Πέρα από την ενδιαφέρουσα πλοκή,
αυτό που καταλάβαμε είναι ότι το πιο σημαντικό κομμάτι στον πόλεμο είναι η
προπαγάνδα. θα θέλαμε όμως να μεταφέρουμε εδώ τα λόγια του Ντανίλοφ
λίγο πριν σκοτωθεί:
"Ο άνθρωπος θα είναι πάντα
άνθρωπος. Δεν υπάρχει καινούριος άνθρωπος. Προσπαθήσαμε να φτιάξουμε την
αταξική κοινωνία όπου κανείς δεν θα φθονούσε το γείτονά του. Αλλά πάντα υπάρχει
λόγος για φθόνο. Ένα χαμόγελο, μια φιλία, κάτι δεν που δεν έχεις και θέλεις να
αποκτήσεις... Σε αυτό τον κόσμο ακόμα και στο σοβιετικό, πάντα θα υπάρχουν
πλούσιοι και φτωχοί. Πλούσιοι σε χαρίσματα, φτωχοί σε χαρίσματα, πλούσιοι στη αγάπη,
φτωχοί στην αγάπη...".
Ο Θεός αγαπάει το χαβιάρι – God loves caviar
Ο Θεός αγαπάει το χαβιάρι (αγγλικά: God Loves Caviar)
είναι ταινία διεθνούς παραγωγής σε σκηνοθεσία Γιάννη Σμαραγδή, σε παραγωγή της Alexandros Film, σε σενάριο που
συνυπογράφουν οι Γιάννης Σμαραγδής, Παναγιώτης Πασχίδης,
Τζάκι Παβλένκο και Βλαντίμιρ Βαλούτσκι
και με πρωταγωνιστές τους Σεμπάστιαν Κοχ, Τζον Κλιζ, Κατρίν Ντενέβ,
Χουάν Ντιέγκο Μπότο, Εβγκένι Στίτσκιν και Όλγκα Σουτούλοβα.
Πρόκειται για την ιστορία του Ιωάννη
Βαρβάκη, ενός πειρατή που γίνεται ζάπλουτος έμπορος χαβιαριού και δεν σταματά
να αγωνίζεται ενάντια σε κάθε εμπόδιο για την απόκτηση χρήματος, εξουσίας και
πολιτικής επιρροής, για να χαρίσει στο τέλος όλα του τα υπάρχοντα στο όνομα της
αγάπης. Η επική αυτή ιστορία βασίζεται στην πραγματική ζωή του Ιωάννη Βαρβάκη
και ξεκινά από τα Ψαρά του Αιγαίου Πελάγους, φτάνει στην αυλή της Μεγάλης
Αικατερίνης στη Ρωσία, απλώνεται στις ακτές της Κασπίας Θάλασσας για να
καταλήξει στη διχασμένη από εμφύλιες διαμάχες Ελλάδα, κατά την Επανάσταση του
1821.
1917
Το 1917 είναι πολεμική ταινία του
2019 σε σκηνοθεσία Σαμ Μέντες. Στην ταινία πρωταγωνιστούν οι Τζορτζ ΜακΚάι και Ντιν-Τσαρλς Τσάπμαν. Βασίζεται σε μια ιστορία
που είπε στον Μέντες ο πατρικός παππούς του, Άλφρεντ Μέντες, και αφηγείται στην
ιστορία δύο νεαρών Βρετανών στρατιωτών κατά τη διάρκεια του Α΄ Παγκοσμίου
Πολέμου των οποίων η αποστολή είναι παραδώσουν μια προειδοποίηση για ενέδρα
λίγο μετά την υποχώρηση των Γερμανών στη γραμμή Χίντεμπουργκ, κατά τη διάρκεια
της επιχείρηση Άλμπεριχ, το 1917.
Η ταινία ανακοινώθηκε επισήμως τον
Ιούνιο του 2018, και οι ΜακΚάι και Τσάπμαν
προσελήφθησαν τον Οκτώβριο και οι υπόλοιποι ηθοποιοί τον επόμενο Μάρτιο. Τα
γυρίσματα έλαβαν χώρα από τον Απρίλιο μέχρι τον Ιούνιο του 2019 σε Αγγλία και
Σκωτία, με τον φωτογράφο Ρότζερ Ντίκινς να
χρησιμοποιεί μακριές λήψεις ώστε η ταινία να φαίνεται σαν μια συνεχόμενη λήψη.
Η ταινία έκανε πρεμιέρα στο Ηνωμένο Βασίλειο στις 4 Δεκεμβρίου 2019 και η
διανομή της στους κινηματογράφους στις Ηνωμένες Πολιτείες άρχισε στις 25
Δεκεμβρίου και στο Ηνωμένο Βασίλειο στις 10 Ιανουαρίου 2020.
Η ταινία έλαβε κριτικές για τη
σκηνοθεσία του Μέντες, τις ερμηνείες, τη φωτογραφία, τη μουσική, τον ήχο και τη
ρεαλιστική απεικόνιση του θέματός της. Η ταινία προτάθηκε για 10 βραβεία Όσκαρ,
συμπεριλαμβάνουν των βραβείων καλύτερης ταινίας, σκηνοθεσίας και πρωτότυπου
σεναρίου, για την 92η απονομή των βραβείων, κερδίζοντας τελικά τρία βραβεία,
συμπεριλαμβανομένου του βραβείου καλύτερης κινηματογραφίας και ειδικών εφφέ. Στις 77ες Χρυσές Σφαίρες κέρδισε το βραβείο καλύτερης
δραματικής ταινίας και καλύτερης σκηνοθεσίας και έλαβε το βραβείο καλύτερης
ταινίας από το σωματείο παραγωγών των ΗΠΑ.
Spider-Man
Το Spider-Man
είναι αμερικανική περιπέτεια παραγωγής 2002, βασισμένη στον ομώνυμο ήρωα των
κόμικς της Marvel. Τη σκηνοθεσία ανέλαβε ο Σαμ Ράιμι και το σενάριο έγραψε ο Ντέιβιντ Κόεπ.
Πρωταγωνιστεί ο Τόμπι Μαγκουάιρ στο ρόλο του Πίτερ
Πάρκερ, ένα μαθητή λυκείου που μετά από ένα δάγκωμα μιας αράχνης αναπτύσσει
δυνάμεις και αποφασίζει να καταπολεμήσει το έγκλημα. Στην ταινία επίσης
συμμετέχουν ο Γουίλεμ Νταφόε
στο ρόλο του Green Goblin,
η Κίρστεν Ντανστ ως Μέρι Τζέιν και ο Τζέιμς Φράνκο ως ο καλύτερος φίλος του
Πίτερ, Χάρι Όσμπορν.
Ο Πίτερ Πάρκερ ζει στο Φόρεστ Χιλς, μια ήσυχη γειτονιά
της Νέας Υόρκης με το θείο του τον Μπεν και τη θεία Μέι.
Είναι κρυφά ερωτευμένος με τη Μέρι Τζέιν Γουάτσον, το κορίτσι που μένει στο διπλανό σπίτι, αλλά
είναι πολύ ντροπαλός για να την προσεγγίσει. Ο κολλητός του ο Χάρι Όσμπορν είναι γιος του Δόκτωρ Νόρμαν Όσμπορν,
πρόεδρος της κατασκευαστικής εταιρίας Oscorp, η οποία
προσπαθεί να υπογράψει ένα συμβόλαιο για την προμήθεια όπλων στο στρατό των
Ηνωμένων Πολιτειών.
Σε μια σχολική εκδρομή σε ένα
εργαστήριο γενετικής, τον Πίτερ τον δαγκώνει μια γενετικά μεταλλαγμένη αράχνη.
Όταν επιστρέφει σπίτι, λιποθυμάει. Εν τω μεταξύ, υπό την πίεση του στρατού, ο
Νόρμαν τεστάρει το καινούριο χημικό όπλο στον εαυτό του. Το χημικό τον κάνει
δυνατότερο, αλλά επίσης αναπτύσσει ένα μανιακό alter ego και σκοτώνει το βοηθό του.
Ο Πίτερ μόλις ξυπνάει, ανακαλύπτει
ότι η όρασή του είναι τέλεια, έχει γίνει πιο μυώδης, οι καρποί του πετάνε ιστό
και τα αντανακλαστικά του είναι πολύ γρήγορα. Συνειδητοποιώντας ότι το τσίμπημα
της αράχνης του έδωσε αυτές τις δυνάμεις, κάνει προπονήσεις σκαρφαλώνοντας
τοίχους και πηδώντας από ταράτσα σε ταράτσα.
Ο Πίτερ παίρνει μέρος σε ένα
τουρνουά πάλης, ελπίζοντας να κερδίσει 3.000 δολάρια για να μπορέσει να
αγοράσει ένα αυτοκίνητο και να εντυπωσιάσει τη Μέρι
Τζέιν. Στο τουρνουά, ο εκφωνητής παρουσιάζει τον Πίτερ ως "Spider-Man". Ο Πίτερ καταφέρνει να νικήσει τον αντίπαλό του,
αλλά ο υπεύθυνος του αγώνα του δίνει μόνο 100 δολάρια. Όταν ένας κλέφτης τον
ληστεύει, ο Πίτερ παίρνει την εκδίκησή του αφήνοντας τον κλέφτη να φύγει, αλλά
ανακαλύπτει ότι λίγο αργότερα ο κλέφτης σκότωσε το θείο του προσπαθώντας να
δραπετεύσει. Νιώθοντας υπεύθυνος για το θάνατο του θείου του, ο Πίτερ
αφιερώνεται στην καταπολέμηση του εγκλήματος. Το alter
ego του Όσμπορν σκοτώνει
κάποιους ανταγωνιστές του από τον αέρα, φορώντας έναν τεχνητό εξωσκελετό και πατώντας σε μια μικρή ιπτάμενη πλατφόρμα, το
γκλάιντερ.
Ο Πίτερ βγάζει χρήματα πουλώντας φωτογραφίες
του εαυτού του ως Spider-Man στην εφημερίδα Daily Bugle, του εκδότη Τζέι Τζόνα Τζέιμσον
οποίος δίνει το όνομα Green Goblin
στο alter ego του Όσμπορν. Μετά την άρνηση του Spider-Man
να συνεργαστεί με τον Green Goblin
και αφού ο Νόρμαν ανακαλύπτει την πραγματική ταυτότητα του Πίτερ, ο Green Goblin επιτίθεται στη θεία Μέι και την τραυματίζει.
Αργότερα ο Green
Goblin απαγάγει τη Μέρι
Τζέιν. Παρασύρει τον Spider-Man στην κορυφή της
Γέφυρας Κουίνσμπορο. Εκεί κρατάει την Μέρι Τζέιν και ένα βαγόνι τραμ γεμάτο με παιδιά. Τους
αφήνει ταυτόχρονα να πέσουν, αλλά ο Spider-Man
καταφέρνει να τους σώσει όλους. Ο Green Goblin τον πηγαίνει σε ένα εγκαταλελειμμένο κτίριο όπου
παλεύουν. Εκεί κατά λάθος ο Green Goblin
σκοτώνεται από το γκλάιντερ του προσπαθώντας να σκοτώσει
τον Spider-Man. Ο Spider-Man
βγάζει τη μάσκα του Goblin και ο Νόρμαν πριν πεθάνει
ζητάει από τον Πίτερ να μην πει τίποτα στον Χάρι.
Στην κηδεία του Νόρμαν, έχοντας δει
τον Spider-Man να φέρνει το σώμα του πατέρα του, ο
Χάρι ορκίζεται στον Πίτερ ότι θα σκοτώσει τον Spider-Man
για να εκδικηθεί το θάνατο του πατέρα του. Η Μέρι
Τζέιν ομολογεί την αγάπη της στον Πίτερ και τον φιλάει αλλά ο Πίτερ επιμένει
ότι μπορούν να είναι μόνο φίλοι, φοβούμενος ότι μπορεί να πάθει κάτι κακό αν οι
εχθροί του Spider-Man μάθουν ότι την αγαπάει. Καθώς
απομακρύνεται από τη Μέρι Τζέιν, ο Πίτερ θυμάται μια
συμβουλή του θείου του και αποδέχεται τη νέα του ζωή ως Spider-Man.
15:17 για Παρίσι - The 15:17
to Paris
Το 15:17 για Παρίσι είναι μια
αμερικανική βιογραφική δραματική ταινία του 2018 σε παραγωγή και σκηνοθεσία Κλιντ Ίστγουντ και σενάριο Dorothy Blyskal, βασισμένη στην αυτοβιογραφία του
2016 The 15:17 to Paris: The True Story of a Terrorist, a Train, and Three American Heroes των Jeffrey E. Stern, Spencer Stone , Anthony Sadler και Alek Skarlatos. Στην ταινία πρωταγωνιστούν οι
Στόουν, Σάντλερ και Σκαρλάτος ως εαυτοί τους και
ακολουθεί το τρίο στη ζωή που οδήγησε στη διακοπή της επίθεσης με το τρένο Thalys το 2015 . Πρωταγωνιστούν επίσης η Judy Greer και η Jenna Fischer .
Η πρόθεση του Eastwood
να προσαρμόσει την αυτοβιογραφία σε ταινία ανακοινώθηκε τον Απρίλιο του 2017,
από σενάριο του Blyskal, ενός σεναριογράφου για πρώτη
φορά. Παρόλο που εξετάστηκαν επαγγελματίες ηθοποιοί όπως ο Kyle
Gallner και ο Jeremie Harris , ο Eastwood αποφάσισε
μέχρι τον Ιούλιο να επιλέξει τους πραγματικούς συμμετέχοντες της εκδήλωσης και
τα γυρίσματα ξεκίνησαν τον ίδιο μήνα.
Ο Σπένσερ Στόουν και ο Άλεκ Σκαρλάτος φοιτούν σε ένα χριστιανικό γυμνάσιο των
προαστίων. Συνδέονται λόγω του ενδιαφέροντος τους για τα όπλα και συχνά
στέλνονται στο γραφείο του διευθυντή για πειθαρχικά μέτρα. Κάποτε, ενώ
στέλνονται στο γραφείο του διευθυντή, συναντούν έναν άλλο μαθητή, ο οποίος
συχνά συμπεριφέρεται άσχημα στο σχολείο, τον Άντονι Σάντλερ
, και οι τρεις τους γίνονται φίλοι. Ο Σπένσερ και ο Άλεκ
προέρχονται από μονογονεϊκά σπίτια και οι μητέρες τους συχνά τους προσέχουν
όταν καλούνται στο γραφείο του διευθυντή σχετικά με την ανάρμοστη συμπεριφορά
τους.
Ενώ εργάζεται με μερική απασχόληση ο
Spencer περιμένει έναν στρατολόγο για το Σώμα
Πεζοναυτών των Ηνωμένων Πολιτειών. Ρωτάει τον στρατολόγο ποιο στρατιωτικό κλάδο
θα επέλεγε αν μπορούσε να επιστρέψει. Ο υπεύθυνος προσλήψεων απαντά ότι το
αλεξίπτωτο της Πολεμικής Αεροπορίας σώζει ζωές και «φαίνεται να κάνει καλή
δουλειά στο πεδίο». Ο Σπένσερ ιντριγκάρεται και
αποφασίζει ότι θέλει να συμμετάσχει, οπότε αρχίζει να εργάζεται για να χάσει
βάρος. Μετά από αρκετούς μήνες αυστηρής εκπαίδευσης και άσκησης, αποκτά
καλύτερη φόρμα και στρατεύεται στην Πολεμική Αεροπορία.
Με την ολοκλήρωση της βασικής
εκπαίδευσης, ο Σπένσερ δίνει τις εξετάσεις του για να πληροί τις προϋποθέσεις
για τη σχολή διασωστών, αλλά απορρίπτεται λόγω κακής
αντίληψης βάθους. Αναστατωμένος, επιλέγει από τις άλλες επιλογές της Πολεμικής
Αεροπορίας που του έχουν απομείνει και σύντομα σταθμεύει στο εξωτερικό. Ο Άλεκ κατατάχθηκε στον στρατό και έχει αναπτυχθεί στο
Αφγανιστάν. Στο Skype, ο Άλεκ του λέει ότι σχεδιάζει
να επισκεφτεί την κοπέλα του στη Γερμανία και οι δυο τους αποφασίζουν να δώσουν
ραντεβού εκεί για την επόμενη άδεια τους. Ο Σπένσερ στέλνει με Skype τον
Άντονι, τώρα φοιτητή, και του λέει να έρθει στην Ευρώπη για διακοπές, να
επισκεφθεί την Ιταλία. Στη συνέχεια, οι τρεις συναντιούνται στη Γερμανία και
αποφασίζουν να πάνε στο Άμστερνταμ. Μετά από λίγες μέρες εκεί, αποφασίζουν
τελικά να επισκεφθούν τη Γαλλία μετά από συζήτηση. Αναχωρούν από το σταθμό Amsterdam Centraal με το τρένο
στις 15:17 για Παρίσι.
Στο τρένο, όλα φαίνονται καλά, μέχρι
που ο Αμερικανός Γάλλος Mark Moogalian
παρατηρεί ότι μια από τις τουαλέτες είναι κατειλημμένη για ασυνήθιστα μεγάλο
χρονικό διάστημα. Όταν πηγαίνει να ερευνήσει, ένας τρομοκράτης ξεσπά με ένα
τουφέκι. Ένας άλλος επιβάτης, ο Damien A., πιάνει τον
τρομοκράτη από το λαιμό και ο Moogalian καταφέρνει να
αποσπάσει το τουφέκι από τον τρομοκράτη, αλλά στη συνέχεια πυροβολείται
στην πλάτη με ένα πιστόλι 9 χιλιοστών. Οι επιβάτες αρχίζουν να φεύγουν από τις
θέσεις τους και ορμούν προς τις μπροστινές καμπίνες του τρένου, προσπαθώντας να
ξεφύγουν. Τελικά, ο τρομοκράτης πλησιάζει το επόμενο αυτοκίνητο, όπου κάθονται
ο Σπένσερ και οι φίλοι του. Τη στιγμή που ο Σπένσερ τον βλέπει, αναλαμβάνει
δράση. Αποφασίζει ότι η μόνη του ελπίδα, και η μόνη ελπίδα των εναπομεινάντων
επιβατών, είναι να προσπαθήσει να νικήσει τον τρομοκράτη. Ο Σπένσερ κάνει ένα
απελπισμένο ολικό σπριντ προς τον τρομοκράτη με την ελπίδα να τον υποτάξει πριν
τον πυροβολήσουν. Από αξιοσημείωτη τύχη, το όπλο του τρομοκράτη μπλοκάρει τη στιγμή
που είναι έτοιμος να πυροβολήσει και ο Σπένσερ τον αντιμετωπίζει και τον
αφοπλίζει. Βλέποντας την πρόοδο του Σπένσερ στην υποταγή του τρομοκράτη, ο Άλεκ, ο Άντονι και άλλοι επιβάτες συμμετέχουν στην
προσπάθεια να κατατροπώσουν περαιτέρω τον τρομοκράτη, βγάζοντάς τον τελικά νοκ άουτ. Στη συνέχεια, ο Spencer
σταματά την αιμορραγία κλείνοντας με τα δάχτυλά του την πληγή εξόδου στο λαιμό
του Moogalian. Η αστυνομία στον επόμενο σταθμό
μπαίνει πλήρως οπλισμένη στο τρένο, ανακαλύπτοντας ότι ο Σπένσερ έχει υποτάξει
τον τρομοκράτη και οι διασώστες αρχίζουν να
περιποιούνται τις πληγές του και τις πιο σοβαρές του πυροβολημένου
επιβάτη. Οι διασώστες μεταφέρουν τον Moogalian στα επείγοντα σε ένα τοπικό νοσοκομείο και
επιζεί.
Σε μια επίσημη τελετή, ο Spencer, ο Alek και ο Anthony αναγνωρίζονται ως ήρωες της Γαλλίας για τη
γενναιότητά τους και τη γενναιότητά τους. Ο Πρόεδρος Φρανσουά Ολάντ λέει στο
κοινό ότι ο τρομοκράτης ήταν οπλισμένος με πάνω από 300 φυσίγγια με προφανή
στόχο να τα χρησιμοποιήσει όλα για να προκαλέσει τον όλεθρο σε όλους όσους
επιβιβάστηκαν στο τρένο. Οι πιθανότητες της συγκεκριμένης αστοχίας και εμπλοκής
του φυσιγγίου στο όπλο του τρομοκράτη εκτιμήθηκαν στη σκηνή ως λιγότερες από
μία στις χίλιες, και πολύ απίθανο να ήταν υπέρ του Σπένσερ. Οι Γάλλοι
αξιωματούχοι στην τελετή αναγνωρίζουν τη γενναιότητά τους και τους απονέμουν το
Γαλλικό Λεγεώνα της Τιμής σε αναγνώριση της πράξης του θάρρους τους.
Deadpool
Το Deadpool
είναι αμερικανική ταινία του 2016, βασισμένη στον ομώνυμο ήρωα των κόμικς της Marvel. Διανεμήθηκε από την 20th Century
Fox και είναι η όγδοη ταινία της σειράς ταινιών X-Men. Το σενάριο της ταινίας ανέλαβε ο Ρετ
Ρις και ο Πολ Γουέρνικ και τη σκηνοθεσία ο Τιμ Μίλερ.
Στην ταινία πρωταγωνιστούν οι Ράιαν Ρέινολντς, Μορένα Μπάκαριν και Εντ Σκράιν. Η ταινία έκανε πρεμιέρα στο Παρίσι στις 8
Φεβρουαρίου 2016, ενώ στις Ηνωμένες Πολιτείες έκανε πρεμιέρα στις 12
Φεβρουαρίου 2016.
Η ταινία αφορά τον Γουέιντ Γουίλσον, έναν πρώην πράκτορα των Ειδικών Δυνάμεων
και νυν μισθοφόρο, ο οποίος, μετά από ένα μη-εγκεκριμένο πείραμα που του δίνει
την ικανότητα να θεραπεύεται πολύ γρήγορα, υιοθετεί το alter
ego Deadpool. Εξοπλισμένος
με νέες ικανότητες και μία σκοτεινή, διεστραμμένη αίσθηση του χιούμορ, ο Wade Wilson κυνηγά τον άνθρωπο
που του έδωσε μεταλλαγμένες ικανότητες και μια σημαδεμένη φυσική εμφάνιση, και
έγινε ο αντιήρωας Deadpool.
Ο Wade Wilson είναι ένας άτιμα απολυμένος πράκτορας των ειδικών
δυνάμεων που εργάζεται ως μισθοφόρος όταν συναντά τη Vanessa.
Μπλέκονται ρομαντικά και ένα χρόνο αργότερα εκείνη δέχεται την πρόταση γάμου
του. Ωστόσο, ο Wilson διαγιγνώσκεται με καρκίνο σε
τελικό στάδιο και εγκαταλείπει τη Vanessa χωρίς
προειδοποίηση, ώστε να μην χρειάζεται να τον παρακολουθήσει να πεθαίνει.
Ένας μυστηριώδης στρατολόγος
πλησιάζει τον Wilson, προσφέροντας μια πειραματική
θεραπεία για τον καρκίνο του. Μεταφέρεται στον Άγιαξ
και τον Άγγελο Ντάστ , οι οποίοι του κάνουν ένεση με
έναν ορό που έχει σχεδιαστεί για να αφυπνίζει λανθάνοντα μεταλλαγμένα γονίδια .
Υποβάλλουν τον Wilson σε βασανιστήρια ημερών για να
προκαλέσουν άγχος και να πυροδοτήσουν οποιαδήποτε μετάλλαξη μπορεί να έχει,
χωρίς επιτυχία. Όταν ο Γουίλσον ανακαλύπτει ότι το πραγματικό όνομα του Άγιαξ είναι Φράνσις και τον κοροϊδεύει γι' αυτό, ο Άγιαξ αφήνει τον Γουίλσον σε έναν υποβαρικό
θάλαμο που τον οδηγεί περιοδικά στα όρια της ασφυξίας μέσα σε ένα
Σαββατοκύριακο. Αυτό τελικά ενεργοποιεί μια υπεράνθρωπη θεραπευτική ικανότητα
που εξουδετερώνει τον καρκίνο, αλλά αφήνει τον Wilson
σοβαρά παραμορφωμένο με ουλές που μοιάζουν με εγκαύματα σε ολόκληρο το σώμα
του. Ξεφεύγει από την αίθουσα και επιτίθεται στον Άγιαξ,
αλλά υποχωρεί όταν του λένε ότι η παραμόρφωσή του μπορεί να θεραπευτεί. Ο Άγιαξ υποτάσσει τον Γουίλσον και τον αφήνει νεκρό στο
φλεγόμενο πλέον εργαστήριο.
Ο Wilson
επιβιώνει και αναζητά τη Vanessa. Δεν της αποκαλύπτει
ότι είναι ζωντανός φοβούμενος την αντίδρασή της στη νέα του εμφάνιση. Μετά από
διαβούλευση με τον καλύτερο φίλο του Weasel , ο Wilson αποφασίζει να κυνηγήσει τον Ajax
για τη θεραπεία. Γίνεται ένας μασκοφόρος άγρυπνος, υιοθετώντας το όνομα «Deadpool» (από το Weasel που τον
μαζεύει σε μια νεκρή πισίνα ) και μετακομίζει στο σπίτι μιας ηλικιωμένης τυφλής
γυναίκας που ονομάζεται Al. Αμφισβητεί και δολοφονεί
πολλούς από τους άνδρες του Άγιαξ μέχρι που ένας, ο
στρατολόγος, αποκαλύπτει πού βρίσκεται ο Άγιαξ. Ο Deadpool αναχαιτίζει τον Άγιαξ
και μια συνοδεία ενόπλων σε έναν δρόμο ταχείας κυκλοφορίας. Σκοτώνει όλους τους
ένοπλους εκτός από τον Άγιαξ και απαιτεί τη θεραπεία
από αυτόν, αλλά ο Κολοσσός X-Man και ο εκπαιδευόμενος
Negasonic Teenage Warheadδιακόψτε τον. Ο Κολοσσός θέλει ο Deadpool
να διορθώσει τους δρόμους του και να ενταχθεί στους X-Men.
Εκμεταλλευόμενος αυτή την απόσπαση της προσοχής, ο Άγιαξ
δραπετεύει. Πηγαίνει στο μπαρ της Νυφίτσας όπου μαθαίνει για τη Βανέσα.
Ο Άγιαξ
απαγάγει τη Βανέσα και την πηγαίνει σε ένα
παροπλισμένο ελικόπτερο σε ένα διαλυτήριο. Ο Deadpool
πείθει τον Colossus και τον Negasonic
να τον βοηθήσουν. Πολεμούν με τον Angel Dust και αρκετούς στρατιώτες, ενώ ο Deadpool
μάχεται για τον Άγιαξ. Κατά τη διάρκεια της μάχης, ο Negasonic καταστρέφει κατά λάθος τον εξοπλισμό
σταθεροποιώντας το ελικοφόρο. Ο Deadpool προστατεύει
τη Vanessa από το πλοίο που καταρρέει, ενώ ο Colossus μεταφέρει τον Negasonic
και τον Angel Dust στην
ασφάλεια. Ο Άγιαξ επιτίθεται ξανά στον Deadpool αλλά νικιέται. Αποκαλύπτει ότι τελικά δεν υπάρχει
θεραπεία και, παρά την παράκληση του Κολοσσού, ο Deadpool
τον σκοτώνει. Υπόσχεται να προσπαθήσει να είναι πιο ηρωικός προχωρώντας. Αν και
η Βανέσα είναι θυμωμένη με τον Γουίλσον που την
άφησε, συμφιλιώνεται μαζί του.
Β. ΤΑ ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ ΜΑΣ
Όταν ακούμε τη λέξη Ήρωας το μυαλό
μας πάει σε κάτι σπουδαίο, σε κάτι που ξεπερνά τα ανθρώπινα μέτρα.
Θα μπορούσαμε με δύο λόγια να πούμε ότι
ήρωας είναι κάποιος άντρας ή γυναίκα που κατέχει δυνάμεις σωματικές και ψυχικές
που είναι μεγαλύτερες από αυτές που έχει ο καθημερινός άνθρωπος και του
επιτρέπουν να εκτελέσει πράξεις παράτολμες και ασυνήθιστες. Πράξεις που
ευεργετούν ένα μεγάλο σύνολο ανθρώπων και γι’ αυτό κερδίζουν την αναγνώριση,
την υστεροφημία, τον θαυμασμό της κοινωνίας και αποτελούν παράδειγμα προς
μίμηση.
Αν ανατρέξουμε στο μακρινό παρελθόν,
από την ελληνική μυθολογία μέχρι σήμερα, θα δούμε ότι η έννοια άλλαξε συχνά
σημασία.
Για τον αρχαίο Έλληνα, ήρωας είναι
εκείνος που έχει ένδοξο θάνατο στη μάχη και χαρίζει δόξα στον ίδιο και στην
οικογένειά του. Ο Αχιλλέας, για παράδειγμα, είναι ήρωας γιατί εξαιτίας της
πολεμικής του αρετής κέρδισε την αναγνώριση στους αιώνες. Ο Λεωνίδας είναι
ήρωας γιατί υπερασπίστηκε την πατρίδα του και το ιδανικό της ελευθερίας και
είχε ένδοξο θάνατο.
Αργότερα ήρωας θεωρούνταν όχι μόνον
εκείνος που πέθαινε στη μάχη, αλλά και εκείνος που υπερασπιζόταν ανώτερα
ιδανικά, όπως η πατρίδα και γενικότερα ηθικές και ανθρωπιστικές αξίες. Ο
Κολοκοτρώνης και ο Νικηταράς, για παράδειγμα, δεν σκοτώθηκαν σε μάχη, αλλά
είναι ήρωες γιατί υπερασπίστηκαν το ιδανικό της πατρίδας. Οι Έλληνες που
πολέμησαν στα βουνά της Πίνδου το 1940 και μετά τους Γερμανούς κατακτητές και
έζησαν μέχρι τα βαθιά γεράματα, είναι ήρωες, γιατί υπερασπίστηκαν το ιδανικό
της ελευθερίας.
Σήμερα, θεωρούμε ήρωα τον καθημερινό
άνθρωπο που υπερασπίζεται την ελευθερία και τα ανθρώπινα δικαιώματα σε πολλά
επίπεδα. Πολύ συχνά όμως βλέπουμε συμμαθητές μας να θεωρούν ήρωα και τον
τερματοφύλακα, για παράδειγμα, που απέκρουσε το πέναλτι και δεν έχασε η ομάδα
του!
Καλούμαστε λοιπόν να καταγράψουμε
εκείνα τα χαρακτηριστικά που πρέπει να έχει σήμερα κάποιος, προκειμένου να
χαρακτηριστεί ήρωας και αυτό κάναμε μέσα από τις συζητήσεις μας και τα
ερωτηματολόγια που συμπληρώσαμε και τη διερεύνηση της γνώμης των συμμαθητών
μας.
ΒΑΣΙΚΑ
ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΕΝΟΣ ΗΡΩΑ
Το πρώτο βασικό χαρακτηριστικό του
ήρωα είναι η ελεύθερη βούληση. Οι πράξεις του είναι προϊόν ελεύθερης επιλογής
και όχι προϊόν καταναγκασμού. Κάθε φορά που καλείται να λύσει κάποια
προβλήματα, το κάνει επιδεικνύοντας γενναιότητα, αυτοθυσία, σοφία, επειδή ο
ίδιος το επιλέγει και επειδή τοποθετεί το κοινωνικό συμφέρον πάνω από το
ατομικό.
Ο Άλαν Τουρινγκ
για παράδειγμα που επιλέγει να δουλέψει πάνω στο σπάσιμο του κώδικα των
Γερμανών και μάλιστα χωρίς να μπορεί να το αποκαλύψει πουθενά, είναι ήρωας.
Ένα άλλο χαρακτηριστικό του ήρωα
είναι ότι δεν περιμένει ανταπόδοση για τις πράξεις του. Κίνητρό του είναι η
προσφορά στον άνθρωπο και το ηθικό μεγαλείο και όχι οι υλικές αμοιβές ή τα
αξιώματα. Μπορεί, άραγε, να φανταστεί κανείς, τον Μπάτμαν
ή τον Σούπερμαν (για να χρησιμοποιήσουμε κάποιους φανταστικούς ήρωες) να σώζουν
κάποιον και μετά να ζητούν ως αντάλλαγμα μερικές χιλιάδες ευρώ; Ο πραγματικός
ήρωας είναι ανιδιοτελής. Στόχος του είναι η προσφορά και οι πράξεις του
προέρχονται από μια βαθιά ριζωμένη αντίληψη δικαιοσύνης.
Ο Βασίλη Ζάιτσεφ
για παράδειγμα, δεν επιδίωξε να πάρει τιμές στο Ρωσικό Στρατό, ούτε μετάλλια.
Ο πραγματικός ήρωας δρα με θάρρος
και ενάντια στις αντιξοότητες. Αυτό είναι ένα άλλο χαρακτηριστικό του. Έχοντας
εθελοντική διάθεση επιδεικνύει γενναιότητα και στόχος του είναι η λύση σοβαρών
προβλημάτων και η προστασία ανθρώπων που βρίσκονται σε ανάγκη. Όλοι εκείνοι που
την περίοδο της Κατοχής στον Β’ Παγκόσμιο πόλεμο αδιαφόρησαν για τη ζωή τους
και έσωσαν κυνηγημένους Εβραίους, είναι ήρωες.
Ομοίως, στην ταινία 1917, ο
στρατιώτης που σπεύδει να βοηθήσει το Γερμανό αεροπόρο με κόστος την ίδια του
τη ζωή, είναι ήρωας. Όλοι εκείνοι οι καθημερινοί άνθρωποι, που δείχνουν
αυταπάρνηση για να σώσουν μια ανθρώπινη ζωή, είναι ήρωες και διαθέτουν επίγνωση
έμπρακτη της θυσίας. Και όταν λέμε Θυσία, τι εννοούμε; Η κύρια διαφορά ανάμεσα
σε ένα άτομο και έναν ήρωα είναι η συνειδητή του προσπάθεια να δώσει κάτι - τον
χρόνο του, την κοινωνική του θέση, το οικονομικό του πλεονέκτημα, την άνεση και
την ασφάλεια του, ή ακόμα και τη ζωή του- έτσι ώστε οι άλλοι να μπορούν να
είναι σε καλύτερη θέση.
Καταλήγοντας: στη σημερινή εποχή που πολλές
ηθικές αξίες έχουν εκφυλιστεί, το ερώτημα είναι: χρειαζόμαστε τους ήρωες; η
απάντηση είναι ΝΑΙ.
Τους έχουμε ανάγκη γιατί αποτελούν
πηγή έμπνευσης. Μας δείχνουν ξεκάθαρα ότι καθημερινά τα μικρά αλλά ουσιαστικά
θαύματα είναι εφικτά. Αποτελούν πηγή έμπνευσης και παράδειγμα προς μίμηση και
μας δείχνουν τι μπορούμε να καταφέρουμε αν ξεπεράσουμε τους φόβους μας και
επιδείξουμε καθημερινό θάρρος και γενναιότητα. Ας κοιτάξουμε δίπλα μας. Μπορεί
να ανακαλύψουμε τους μικρούς καθημερινούς ήρωες και ας προσπαθήσουμε να τους
μιμηθούμε.
Εσείς μπορείτε να αναγνωρίσετε τους
ήρωες στη ζωή σας; Τι είναι αυτό που τους κάνει τόσο σημαντικούς για εσάς; Ίσως
ο αγαπημένος σας ήρωας να είναι ένα καρτούν, μπορεί να θαυμάζετε κάποιον
πολιτικό ή κάποιον με συγκεκριμένη ιδεολογία. Μπορεί ο αγαπημένος σας ήρωας να
είναι ένα ιστορικό πρόσωπο που θυσιάστηκε για την πατρίδα σας. Σας κάνουν οι
ήρωες σας να νιώθετε ασφαλείς; Προσφέρουν όσα μπορούν με ανιδιοτέλεια και σας
κάνουν να γίνεστε καλύτεροι; Σας δίνουν έμπνευση σε περιόδους δυσκολιών. Όταν
κάποιος είναι θαρραλέος και ανιδιοτελής σας δίνει έμπνευση και κουράγιο να
αντιμετωπίσετε τις δυσκολίες που μπορεί να προκύψουν στη ζωή σας.
Εμείς συζητήσαμε σε ομάδες τους
αγαπημένους μας ήρωες. Τους καταγράψαμε, τους περιγράψαμε, τους παρουσιάσαμε.
Για μας, ο ηρωισμός ειδικά στην
εποχή μας, χαρακτηρίζεται από:
·
Την
εθελοντική βοήθεια σε όσους έχουν ανάγκη, είτε είναι ένα άτομο, μια ομάδα ή μια
κοινότητα!
·
Τις πράξεις χωρίς
καμία προσδοκία επιβράβευσης ή κέρδους!
·
Την
αναγνώριση και την αποδοχή πιθανών κινδύνων ή θυσιών που απαιτούν κάποιες
ηρωικές πράξεις!
Ο εθελοντισμός αποτέλεσε ειδικό
κεφάλαιο στη μελέτη μας και μπορείτε να διαβάσετε σχετικά παρακάτω.
Μέσα από τις συζητήσεις μας και
διαδικτυακή ψηφοφορία, καταλήξαμε να καταγράψουμε τα εξής γενικά χαρακτηριστικά
που πιστεύουμε ότι αντιπροσωπεύουν τους ήρωες:
Γενναιότητα, Θάρρος, Αποφασιστικότητα, Ειλικρίνεια,
Βαθιά πιστεύω, Έμπνευση, Ηθική ακεραιότητα, Αυτοθυσία, Ανιδιοτέλεια, Δύναμη.
Χρειάζεται αυτοπεποίθηση και
κουράγιο για να αντιμετωπίσει κάποιος τους φόβους του. Οι άνθρωποι που κάνουν
ηρωικές πράξεις πιστεύουν στον εαυτό τους και στις ικανότητές τους. Όταν οι
ήρωες αντιμετωπίζουν μια κρίση έχουν την εσωτερική πεποίθηση ότι μπορούν να
διαχειριστούν οποιαδήποτε πρόκληση με επιτυχία χωρίς να υπολογίζουν το κόστος.
Αυτή η αυτοπεποίθηση μπορεί να προκύπτει από τις δεξιότητες διαχείρισης του
άγχους. Οι ήρωες από τη φύση τους σκέφτονται θετικά και αυτό συμβάλλει στο να βλέπουν
πιο αισιόδοξα τη ζωή. Σε πολλές περιπτώσεις αυτοί οι άνθρωποι είναι
διατεθειμένοι να πάρουν ρίσκα χωρίς να φοβούνται. Οι ήρωες δουλεύουν για να
επιτύχουν τους στόχους τους ακόμη και μετά από πολλές δυσκολίες. Ο κάθε ήρωας
έχει χαρακτηριστικά όπως το θάρρος, η ειλικρίνεια, η δύναμη, η έλλειψη φόβου ,
η ανιδιοτέλεια, η αυτοθυσία και η ηθική ακεραιότητα. Ένα ακόμη χαρακτηριστικό
κλειδί των ηρώων είναι τα “κότσια” να βοηθούν τους άλλους ακόμη και αν αυτό
βάζει τον εαυτό τους σε κίνδυνο.
ΕΘΕΛΟΝΤΙΣΜΟΣ: ΟΙ
ΗΡΩΕΣ ΤΗΣ ΔΙΠΛΑΝΗΣ ΠΟΡΤΑΣ
Ο όρος εθελοντισμός αναφέρεται στην
ηθελημένη παροχή υπηρεσιών χωρίς το κίνητρο της υλικής ανταμοιβής, προς όφελος
της κοινωνίας. Ο εθελοντισμός δεν είναι υποχρεωτικός, δηλαδή στηρίζεται στην
αυτόβουλη συμμετοχή του ενεργού πολίτη. Όμως, εθελοντής χαρακτηρίζεται και
εκείνος που συνεισφέρει υλικά αγαθά σε καταστάσεις που αυτά θεωρούνται αναγκαία
για την κάλυψη ανθρωπίνων αναγκών, χωρίς να περιμένει αντάλλαγμα. Στόχος ενός
εθελοντή είναι η βελτίωση των κοινωνικών, οικονομικών, περιβαλλοντικών,
αθλητικών, εκπαιδευτικών και άλλων θεμελιωδών αναγκών μίας κοινωνίας.
Η έννοια "εθελοντισμός"
είναι αρκετά ευρεία, καθώς συμπεριλαμβάνει μέχρι και την εθελοντική αιμοδοσία ή
τη μετά θάνατο προσφορά μελών του ανθρώπινου σώματος για ιατρικούς ή και
επιστημονικούς σκοπούς. Το σίγουρο είναι για μας ο εθελοντισμός είναι Ανιδιοτελής.
Αρκετοί διαχωρίζουν τον εθελοντισμό
σε επίσημο και ανεπίσημο: Ο επίσημος εθελοντισμός αφορά την προσφορά, για
παράδειγμα, προς μία μη κυβερνητική οργάνωση ή ένα ίδρυμα. Ο ανεπίσημος
εθελοντισμός αφορά την προσφορά σε προσωπικό κυρίως επίπεδο, προσφέροντας
βοήθεια σε καθημερινά και απλά πράγματα.
Αυτό που ψάξαμε περισσότερο είναι ο Εθελοντισμός
των νέων. Αυτή η μορφή εθελοντισμού απευθύνεται σε νέους και συσχετίζεται με
τις μη κυβερνητικές οργανώσεις, για θέματα όπως είναι η οικολογία, ο αθλητισμός
ή βοήθεια κοινωνικών ομάδων που αντιμετωπίζουν κάποια μορφή δυσκολίας
(τοξικομανείς, άτομα με ειδικές ανάγκες κ.α.). Αρκετοί θεωρούν ότι αυτή η μορφή
εθελοντισμού πραγματοποιείται πρώτιστα με ουσιαστικό και μακροπρόθεσμο στόχο
την ομαλή ένταξη των νέων στο κοινωνικό σύστημα και δευτερευόντως την ανάπτυξη
αισθήματος αλληλεγγύης.
Ο εθελοντισμός κατά βάση είναι μία
κίνηση καλής θέλησης. Οι τομείς που μπορεί να δραστηριοποιηθεί κάποιος είναι
απεριόριστοι αρχίζοντας από μία απλή προσφορά ρούχων μέχρι την στελέχωση της
πυροσβεστικής υπηρεσίας ως εθελοντής πυροσβέστης. Ο εθελοντισμός είναι άρρηκτα
συνδεδεμένος με το ήθος, τις ανάγκες, τα όνειρα και τις δυνατότητες του ενεργού
πολίτη που αγωνίζεται για μια καλύτερη ζωή, ένα καλύτερο μέλλον και μια
καλύτερη κοινωνία μέσα στην οποία ζει και αναπτύσσεται.
Είναι πραγματικότητα πως δεν είναι
εύκολα δυνατόν να δοθεί κάποιος ακριβής ορισμός για τον εθελοντισμό και αυτό
γιατί καλύπτει ένα τόσο ευρύ φάσμα δυνατοτήτων προσφοράς και εμπλέκεται με
τόσες πολλές μορφές που είναι πλέον θέμα υποκειμενικό η ακριβής αντίληψη του
όρου. Για αυτό και εάν ερωτηθεί κάποιος εθελοντής για την εμπειρία του σε αυτό,
θα ακουστούν πολλές και ποικίλες απόψεις, όλες τόσο ενδιαφέροντα ξεχωριστές που
μόνο εάν το ζήσει κάποιος θα είναι σε θέση να το αισθανθεί.
Για το θεσμό του εθελοντή στην
Ελλάδα, καταγράψαμε τα εξής:
·
Εθελοντές
πυροσβέστες: Στο Πυροσβεστικό Σώμα Ελλάδος, από τις αρχές της δεκαετίας 1990,
καθιερώθηκε ο θεσμός του Εθελοντή Πυροσβέστη με το Νόμο 1951/1991 «Καθιέρωση
του θεσμού του Εθελοντή Πυροσβέστη και άλλες διατάξεις» όπως τροποποιήθηκε και
ισχύει πλέον από το νέο Νόμο 4029/2011 «Εθελοντισμός στο Λιμενικό Σώμα –
Ελληνική Ακτοφυλακή και στο Πυροσβεστικό Σώμα και άλλες διατάξεις».
·
Σχολές
Σαμαρειτών και Διασωστών του Ελληνικού Ερυθρού
Σταυρού: Υποχρεωτικά ο υποψήφιος Εθελοντής του Ελληνικού Ερυθρού Σταυρού θα
πρέπει να αποδεχτεί τις 7(εφτά) Θεμελιώδεις Αρχές του Κινήματος Ερυθρού Σταυρού
και Ερυθράς Ημισελήνου, καθώς και να ενημερωθεί για τον Κώδικα Δεοντολογίας του
Εθελοντή Σαμαρείτη.
·
Εθελοντικές
οργανώσεις: Υπάρχουν εκατοντάδες Εθνικές ομάδες εθελοντισμού σε κάθε άκρη της
Ελλάδας. Ταυτόχρονα, σε συνεργασία με την χώρα μας βρίσκονται όλο και
περισσότερες εθελοντικές οργανώσεις που αναζητούν εθελοντές από ολόκληρη την
Ε.Ε. και τον κόσμο. Όλες μαζί πρεσβεύουν ένα και μόνο στόχο: την βελτίωση της
πολιτισμικής και πνευματικής ανάπτυξης των κοινωνιών.
·
Στην Ελλάδα
τηρείται Μητρώο Εθελοντικών Οργανώσεων από την Γενική Γραμματεία Πολίτικης
Προστασίας. Η ΓΓΠΠ αποτελεί τον εθνικό φορέα ένταξης Εθελοντικών Οργανώσεων και
Ειδικευμένων Εθελοντών στο Μητρώο. Οι Εθελοντικές Οργανώσεις και οι
Ειδικευμένοι Εθελοντές περιλαμβάνονται στο δυναμικό της πολιτικής προστασίας
αναλαμβάνοντας την υποστήριξη δράσεων πρόληψης, αντιμετώπισης και αποκατάστασης
καταστροφών.
·
Στο Μητρώο
Εθελοντικών Οργανώσεων μπορούν να ενταχθούν νομικά πρόσωπα ή ενώσεις προσώπων
μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα καθώς και ομάδες εθελοντών που δραστηριοποιούνται
στα πλαίσια των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης, εφόσον προκύπτει από το
καταστατικό τους ή από την αποδεδειγμένη δράση τους κατά το πρόσφατο παρελθόν η
δραστηριοποίησή τους στον τομέα της πολιτικής προστασίας. Εδώ βρίσκεται
ολόκληρο το μητρώο.
Ενδεικτικά αναφέρουμε μερικές Μη
κερδοσκοπικές οργανώσεις.
Εθνικές: Σώμα Ελληνικού Οδηγισμού, Έλληνες
Πρόσκοποι, Ελληνικός Ερυθρός Σταυρός, Εθελοντής Πυροσβέστης, Χαμόγελο του
Παιδιού, Σχεδία στην Πόλη, Ethelon, Ελίξ.
Διεθνείς: Ευρωπαϊκό Σώμα Αλληλεγγύης,
Διεθνής Ημέρα Εθελοντισμού για την Οικονομική και Κοινωνική Ανάπτυξη, United
Nations Volunteers, Αctionaid,
AIESEC, ESN.
Συχνά ο εθελοντισμός καλλιεργείται
σε παγκόσμια γεγονότα τα οποία συνδέονται με την κοινωνία όπως για παράδειγμα
στους Ολυμπιακούς Αγώνες. Τέτοιου είδους "χρήσεις" του εθελοντισμού
έχουν στο παρελθόν προκαλέσει αντιδράσεις, καθώς αρκετοί μιλούν για εκμετάλλευση
του και αντιμετώπιση των εθελοντών ως "δωρεάν εργατικά χέρια".
Το έτος 2001 ονομάστηκε από τον
Οργανισμό Ηνωμένων Εθνών ως "Διεθνές Έτος Εθελοντισμού". Επίσης, ο
ίδιος φορέας από το 1985 έχει κατοχυρώσει την 5η Δεκεμβρίου κάθε έτους ως
"Διεθνή Ημέρα Εθελοντισμού". Το έτος 2011 Χαρακτηρίστηκε ως
"Ευρωπαϊκό Έτος Εθελοντισμού" από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο.
Γ. ΣΥΝΔΕΣΜΟΙ ΚΑΙ ΠΗΓΕΣ
Οι πληροφορίες για τις ταινίες που
παρακολουθήσαμε, προέκυψαν από την https://el.wikipedia.org.
Χρήσιμες πληροφορίες και ενημερωτικά
βίντεο βρήκαμε και στους επόμενους δικτυακούς τόπους:
Σώμα Ελληνικού
Οδηγισμού: https://www.seo.gr/
Έλληνες Πρόσκοποι: http://www.sep.org.gr