2ο ΕΠΑΛ ΝΕΑΣ ΣΜΥΡΝΗΣ

Σχολικό Έτος 2022 – 2023

Καλώς ορίσατε στην παρουσίαση του Προγράμματος Αγωγής Υγείας

«CINE-ΠΙΒΑΤΕΣ ΣΤΟ ΤΑΞΙΔΙ ΤΗΣ ΖΩΗΣ ΙΙI

ΗΡΩΕΣ ΤΗΣ ΔΙΠΛΑΝΗΣ ΠΟΡΤΑΣ»

oloi1.jpg

Ο τίτλος του προγράμματός μας είναι «CINE-ΠΙΒΑΤΕΣ ΣΤΟ ΤΑΞΙΔΙ ΤΗΣ ΖΩΗΣ ΙΙΙ – ΗΡΩΕΣ ΤΗΣ ΔΙΠΛΑΝΗΣ ΠΟΡΤΑΣ» και εντάσσεται στη θεματολογία Προγραμμάτων Αγωγής Υγείας ΕΘΕΛΟΝΤΙΣΜΟΣ – ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗ, ΕΝΕΡΓΟΣ ΠΟΛΙΤΗΣ – ΔΙΑΜΟΡΦΩΣΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΚΗΣ ΣΥΝΕΙΔΗΣΗΣ.

Το Πρόγραμμα υλοποιήθηκε το σχολικό έτος 2022 – 2023 στο 2ο ΕΠΑ.Λ. Νέας Σμύρνης και είχε ως βασικό θέμα την καλλιέργεια αξιών ζωής όπως ο σεβασμός, η αγάπη, η αλληλεγγύη, ο αλτρουισμός, η ειρήνη, η ανεκτικότητα, η τιμιότητα κ.ά. στους μαθητές, μέσα από μια διαχρονική προσέγγιση της έννοιας του αλληλέγγυου και ενεργού πολίτη-εθελοντή (=ήρωας της διπλανής πόρτας) με βασικό εργαλείο την προβολή κινηματογραφικών ταινιών.

 

Ποιοι είμαστε

Η ομάδα μας αποτελείται από 18 μαθητές και μαθήτριες από της Β’ Τάξη του Τομέα Πληροφορικής και από 2 καθηγήτριες.

Οι μαθητές:

ΒΑΡΤΑΛΙΤΗΣ ΒΙΚΤΩΡΑΣ ΜΑΡΙΟΣ

ΒΟΛΛΑ ΒΑΣΙΛΙΚΗ

ΓΚΕΚΑΣ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ

ΚΑΜΠΟΥΡΟΓΛΟΥ ΣΤΑΜΑΤΙΟΣ

ΚΑΡΔΙΤΣΗΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ

ΚΟΤΣΑΡΙΔΗΣ ΝΙΚΟΛΑΟΣ

ΜΑΚΡΗΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ

ΜΑΥΡΙΚΟΣ ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ

ΜΠΡΑΪΚΙΔΗΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ

ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ ΚΟΣΜΑΣ-ΚΥΡΙΑΚΟΣ

ΠΑΣΛΑΡ ΒΑΛΕΝΤΙΝ

ΡΟΥΣΣΟΣ ΕΥΑΓΓΕΛΟΣ

ΤΖΑΒΕΛΛΑΣ ΙΩΑΝΝΗΣ

ΤΡΙΜΠΟΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ

ΤΣΑΝΓΚΑ ΑΝΤΡΙΑΝ

ΤΣΑΟΥΛΛΙ ΝΤΑΡΙΟ

ΦΕΡΓΚΥΣΟΝ ΙΩΑΝΝΗΣ

ΣΙΔΕΡΗΣ-ΣΤΕΦΑΝΟΠΟΥΛΟΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ-ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ

Οι καθηγήτριες:

ΝΙΑΡΡΟΥ ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΚΑΙ ΤΣΑΚΙΡΑΚΗ ΜΑΡΙΑΝΘΗ.

ekp2.jpg

Το Πρόγραμμα

Οι επιμέρους θεματικές ενότητες είναι οι εξής:

·         η σημασία των εννοιών "εθελοντής", "αλληλεγγύη", "δημοκρατία", "ισότητα", κλπ. Χαρακτηριστικά γνωρίσματα, ιστορική και κοινωνιολογική διάσταση των εννοιών.

·         εθελοντικές δράσεις, ατομικές και ομαδικές, στην Ελλάδα και στο εξωτερικό.

·         ο εθελοντισμός και η αλληλεγγύη σε διάφορες εκφάνσεις της καθημερινής ζωής και σε διαφορετικές χρονικές περιόδους, όπως εμφανίζονται μέσα από κινηματογραφικές ταινίες.

Οι στόχοι του Προγράμματος μπορούν να συνοψιστούν στα εξής:

·         Οι μαθητές να έρθουν σε επαφή και να ευαισθητοποιηθούν πάνω σε θέματα αξιών ζωής, υιοθέτησης στάσεων και συμπεριφορών που χαρακτηρίζουν διαχρονικά τους εθελοντές (=ήρωες της διπλανής πόρτας) σαν υγιή και θετικά πρότυπα για τους μαθητές.

·         Να ανακαλύψουν τα χαρακτηριστικά γνωρίσματα ενός εθελοντή, να γνωρίσουν συγκεκριμένους υπαρκτές εθελοντικές δράσεις και να ερευνήσουν το πώς επέδρασαν στην κοινωνία και στη διαμόρφωση ενεργών πολιτών.

·         Να ανακαλύψουν και να διανοηθούν πάνω στη δυνατότητα ενός κινηματογραφικού έργου να προβάλει και να καλλιεργεί βασικές αξίες ζωής όπως ο σεβασμός, η αγάπη, η αλληλεγγύη, ο αλτρουισμός, η ειρήνη, η ανεκτικότητα, η τιμιότητα κ.ά..

·         Να αναπτύξουν ικανότητες επικοινωνίας και συνεργασίας σε ομάδα, υπευθυνότητα και συνέπεια, να αναπτύξουν δεξιότητες έρευνας, παρουσίασης και επιχειρηματολογίας.

Η μέθοδος εργασίας που χρησιμοποιήθηκε για την υλοποίηση του προγράμματος, βασίζεται στην προβολή αποσπασμάτων επιλεγμένων ταινιών, με θέμα την παρουσίαση ηρώων-εθελοντών από διάφορες εθελοντικές δράσεις, ατομικές και ομαδικές και στην ανάδειξη των συγκεκριμένων χαρακτηριστικών που τους αντιπροσωπεύουν σε κάθε ταινία και τα οποία συνδέονται με τις προσλαμβάνουσες και την καθημερινότητα των μαθητών.

Οι εργασίες έγιναν από ομάδες μαθητών και στη μεθοδολογία που ακολουθήσαμε, χρησιμοποιήθηκαν κυρίως βιωματικές μέθοδοι (καταιγισμός ιδεών, παιχνίδια ρόλων, debates, ερωτηματολόγια, δικτυακές ψηφοφορίες, κ.λ.π.). Οι καθηγήτριες είχαν ρόλο συντονιστικό, υποστηρικτικό και εμψυχωτικό στην ομάδα.

Η απασχόληση της ομάδας καθορίστηκε σε δύο (2) ωρολογιακές ώρες σε εβδομαδιαία βάση, στο χώρο του σχολείου και σε χρόνο κοινά αποδεκτό, ώστε να διευκολύνεται η παρουσία όλων. Επιθυμητή ήταν και η συνεργασία μέσω Διαδικτύου.

Οι συναντήσεις

Οι εργασίες του Προγράμματος πραγματοποιήθηκαν σε 21 συνολικά συναντήσεις από τις 23/11/2022 έως τις 17/5/2023 και σ’ αυτό το χρονικό διάστημα κατανεμήθηκαν σύμφωνα με το ημερολόγιο συναντήσεων, ως εξής:

α/α Συνάντησης

Ημερομηνία

Εργασίες

1

22/11/2022

Γνωριμία μελών ομάδας μαθητών – καθηγητριών, Παρουσίαση θέματος, επιλογή θεματικών αξόνων, συμβόλαιο Ομάδας.

2

23/11/2022

Χωρισμός και οργάνωση ομάδων εργασίας. Συζήτηση και επιλογή των υποθεμάτων, Παρουσίαση και έγκριση χρονοδιαγραμμάτων, προτάσεις Ταινιών.

3

30/11/2022

Προβολή αποσπασμάτων της ταινίας "Τα Δελφινάκια του Αμβρακικού".

4

7/12/2022

Προβολή αποσπασμάτων της ταινίας "Τα Δελφινάκια του Αμβρακικού". Βιωματικές δραστηριότητες βασισμένες στους ήρωες της ταινίας.

5

14/12/2022

Προβολή αποσπασμάτων της ταινίας "Sully". Βιωματικές δραστηριότητες βασισμένες στους ήρωες της ταινίας.

6

11/1/2023

Κοπή της Πρωτοχρονιάτικης Πίττας της Ομάδας Αγωγής Υγείας και κλήρωση δώρων.

7

18/1/2023

Προβολή αποσπασμάτων της ταινίας "Η μπαλάντα του Ρίτσαρντ Τζούελ".

8

24/1/2023

Σημασία των εννοιών "ήρωας", "εθελοντής", "αλληλεγγύη", "δημοκρατία", "ισότητα", κλπ. χαρακτηριστικά γνωρίσματα, ιστορική και κοινωνιολογική διάσταση των εννοιών.

9

31/1/2023

Προβολή αποσπασμάτων της ταινίας "15:17 to Paris". Βιωματικές δραστηριότητες βασισμένες στους ήρωες της ταινίας.

10

7/2/2023

Προβολή αποσπασμάτων της ταινίας "The other pair". Βιωματικές δραστηριότητες βασισμένες στους ήρωες της ταινίας.

11

14/2/2023

Ανάλυση των εννοιών "ήρωας", "εθελοντής", "αλληλεγγύη", "δημοκρατία", "ισότητα", κλπ.

12

15/2/2023

Προβολή αποσπασμάτων της ταινίας "Λουνάνα: ένα γιάκ μέσα στην τάξη".

13

22/2/2023

Προβολή αποσπασμάτων της ταινίας " Λουνάνα: ένα γιάκ μέσα στην τάξη ". Βιωματικές δραστηριότητες βασισμένες στους ήρωες της ταινίας.

14

1/3/2023

Οι κατηγορίες ηρώων όπως εμφανίζονται μέσα από τις κινηματογραφικές ταινίες, σκιαγράφηση των χαρακτήρων, αναζήτηση εθελοντικών δράσεων στην Ελλάδα και το εξωτερικό.

15

7/3/2023

Προβολή αποσπασμάτων της ταινίας "Τόγκο".

16

22/3/2023

Προβολή αποσπασμάτων της ταινίας "Στα άκρα".

17

29/3/2023

Προβολή αποσπασμάτων της ταινίας "Thirteen lives".

18

5/4/2023

Προβολή αποσπασμάτων της ταινίας "Thirteen lives". Βιωματικές δραστηριότητες βασισμένες στους ήρωες της ταινίας.

19

26/4/2023

Προβολή αποσπασμάτων της ταινίας "Μάλιστα σεφ!".

20

10/5/2023

Συγκέντρωση υλικού και δημοσίευσή του στην Ιστοσελίδα του σχολείου με μορφή άρθρων, συνεργασία με συμμαθητές του τμήματος Γγρ για τη δημιουργία αφίσας.

21

17/5/2023

Απολογισμός του Προγράμματος. Παρουσίαση του Προγράμματος σε Τμήματα της Α’ Τάξης - Αποχαιρετιστήρια γιορτή των συμμετεχόντων στο Πρόγραμμα μαθητών.

 

Τα Παραδοτέα

Τα παραδοτέα του Προγράμματός μας αποτελούν:

·         Δημοσίευση στην Ιστοσελίδα του 2ου ΕΠΑ.Λ. Ν. Σμύρνης των εργασιών του Προγράμματός μας

·         Δημιουργία Εντύπου παρουσίασης του Προγράμματος (και σε ψηφιακή μορφή)

·         Παρουσίαση του Προγράμματος στη Σχολική Μονάδα στο χώρο των εργαστηρίων.

Ευχαριστίες

Θα θέλαμε να ευχαριστήσουμε τον Διευθυντή του 3ου Ε.Κ. Νέας Σμύρνης, κύριο Συρόκο Κωνσταντίνο για την ευγενική υποστήριξή του και τη διάθεση των χώρων των εργαστηρίων του 3ου Ε.Κ. Νέας Σμύρνης για την υλοποίηση του Προγράμματός μας.

Και ιδιαιτέρως να ευχαριστήσουμε τους μαθητές και μαθήτριες της Ειδικότητας Γραφικών Τεχνών (Τμήμα Γγρ) του σχολείου μας και την καθηγήτριά τους κυρία Αγγελική Κατσούλη για την πολύτιμη βοήθεια τους στη δημιουργία των Αφισών του Προγράμματος μας.

afis4.jpg

CINE-ΠΙΒΑΤΕΣ ΣΤΟ ΤΑΞΙΔΙ ΤΗΣ ΖΩΗΣ ΙΙΙ

ΗΡΩΕΣ ΤΗΣ ΔΙΠΛΑΝΗΣ ΠΟΡΤΑΣ

ekp3.jpg

 

Α. ΟΙ ΒΑΣΙΚΕΣ ΕΝΝΟΙΕΣ ΠΟΥ ΜΑΣ ΑΠΑΣΧΟΛΗΣΑΝ

τι είναι εθελοντισμός;

Ο εθελοντισμός είναι όταν κάποιος αποφασίζει να προσφέρει τον ελεύθερο χρόνο του, τις γνώσεις του και τις δεξιότητες του για να βοηθήσει άλλους ή να στηρίξει μια κοινωνική, πολιτιστική ή άλλη αναπτυξιακή δραστηριότητα. Οι εθελοντές συνήθως εργάζονται σε μη κερδοσκοπικούς οργανισμούς ή σε προγράμματα που αποσκοπούν στη βελτίωση των συνθηκών διαβίωσης και εκπαίδευσης των ανθρώπων, στη διατήρηση του περιβάλλοντος, στη βοήθεια σε ανθρωπιστικές καταστροφές και πολλές άλλες δραστηριότητες που συμβάλλουν στο να γίνεται ο κόσμος ένα καλύτερο μέρος για να ζούμε.

τι είναι αλληλεγγύη;

Η αλληλεγγύη είναι η ηθική αξία και ο κοινωνικός δεσμός μεταξύ ανθρώπων ή ομάδων ανθρώπων, που σημαίνει ότι υποστηρίζουν και βοηθούν ο ένας τον άλλον σε καιρούς ανάγκης και δυσκολιών. Η αλληλεγγύη είναι μια κοινωνική αρχή που βασίζεται στην αλληλοβοήθεια και στην αλληλεξάρτηση μεταξύ των ανθρώπων, στην κατανόηση και στον σεβασμό των αναγκών, των διακυμάνσεων και των διαφορετικών πεποιθήσεων.

Η αλληλεγγύη είναι ένας σημαντικός παράγοντας στην ανθρώπινη ευημερία και είναι απαραίτητη για τη δημιουργία μιας ισχυρής και αειφόρου κοινωνίας, όπου ο καθένας σέβεται τους άλλους και συμβάλλει στη βελτίωση του περιβάλλοντος και των συνθηκών διαβίωσης των ανθρώπων γύρω του.

Τι σημαίνει διαμόρφωση δημοκρατικής συνείδησης;

Η διαμόρφωση δημοκρατικής συνείδησης αναφέρεται στη διαδικασία όπου ένα άτομο αναγνωρίζει και αξιολογεί τη σημασία της δημοκρατίας και των δημοκρατικών αξιών. Επίσης, σημαίνει την ανάπτυξη ενός κριτικού πνεύματος και τη συμμετοχή στη διαδικασία λήψης αποφάσεων. Αυτό απαιτεί την κατανόηση και τη συμμόρφωση με τις αρχές της δημοκρατίας, όπως η ελευθερία της έκφρασης, η ελευθερία του τύπου, η ανεξαρτησία της δικαιοσύνης, η ελεύθερη και δίκαιη εκλογική διαδικασία και η διαφάνεια στις δημόσιες διαδικασίες. Η διαμόρφωση δημοκρατικής συνείδησης είναι σημαντική για τη λειτουργία μιας υγιούς δημοκρατίας και τη διατήρηση της ελευθερίας και της δικαιοσύνης στην κοινωνία.

Πώς μπορώ να γίνω ενεργός πολίτης;

Για να γίνεις ενεργός πολίτης και να συμμετέχεις στις δημόσιες διαδικασίες και αποφάσεις, μπορείς να ακολουθήσεις τα παρακάτω βήματα:

1. Να ενημερωθείς για τα θέματα που απασχολούν την περιοχή σου και να συμμετέχεις σε συναντήσεις της κοινότητάς σου.

2. Να συμμετέχεις σε δημοκρατικά θεσμικά όργανα όπως εκλογές και δημοψηφίσματα.

3. Να συμμετέχεις σε μη κυβερνητικές οργανώσεις και εκστρατείες που αντιστοιχούν στις αξίες και τα ενδιαφέροντά σου.

4. Να επικοινωνείς με τους βουλευτές σου και τους υπεύθυνους των κοινοτήτων σου και να υποβάλλεις αιτήματα για αλλαγές που θεωρείς σημαντικές.

5. Να συμμετέχεις σε προγράμματα εκπαίδευσης σχετικά με τα θεσμικά όργανα και τις δημόσιες διαδικασίες.

Επιπλέον, μπορείς να αξιοποιήσεις τα κοινωνικά μέσα για να μεταδώσεις τις απόψεις σου και να συνδράμεις σε συζητήσεις σχετικά με τα σημαντικά θέματα της εποχής. Το σημαντικότερο είναι να συμμετέχεις ενεργά στην κοινότητά σου και να λαμβάνεις μέρος στη δημοκρατική διαδικασία με εντιμότητα και ανοιχτό πνεύμα.

Τι σημαίνει αλτρουισμός;

Ο αλτρουισμός είναι μια φιλοσοφική έννοια που αναφέρεται στην προθυμία κάποιου να βοηθήσει άλλα άτομα ή ομάδες ανθρώπων, σχεδόν αδιαφορώντας για το αν θα τους βγει χρήσιμο ή αν θα πάρει κάτι στο αντάλλαγμα. Ο αλτρουισμός συνήθως αντιτίθεται στον εγωισμό, όπου ο άνθρωπος διακρίνει πρώτα τα δικά του συμφέροντα αντί των συμφερόντων των άλλων.

Σε πολλές περιπτώσεις, ο αλτρουισμός εκδηλώνεται μέσω της εθελοντικής δραστηριότητας ή της βοήθειας σε ανθρώπους ή ομάδες που έχουν ανάγκη. Αλλά πέρα από αυτό, ο αλτρουισμός μπορεί να ενσωματωθεί και στην καθημερινή συμπεριφορά μας, όπως στο να ακούμε ανοιχτά τις απόψεις των άλλων, στο να δίνουμε συμβουλές και ωφέλιμα σχόλια σε άλλους, να προσφέρουμε αναγνώριση και συμπαράσταση.

Ο βαθμός του αλτρουισμού διαφέρει από άτομο σε άτομο και μπορεί να επηρεαστεί από διάφορους παράγοντες, όπως η κουλτούρα και η προσωπική εκπαίδευση. Ωστόσο, η ιδέα του αλτρουιστικού πράγματος είναι συνήθως θετική και αναγνωρίζεται ως μια ένδειξη ευαισθησίας και σεβασμού στην ανθρώπινη ζωή και την αξία της.

Τι σημαίνει ανεκτικότητα στην κοινωνία;

Στην κοινωνία, η ανεκτικότητα αναφέρεται στη δεκτικότητα και την ανοχή προς τις διαφορές και τις απόψεις των άλλων ανθρώπων. Η ανεκτικότητα συνήθως αφορά την αποδοχή του διαφορετικού και συχνά περιλαμβάνει την απόρριψη της κατακραυγής ή του μίσους προς τις διαφορές που εκφράζουν οι άλλοι.

Η ανεκτικότητα είναι σημαντική για τη δημιουργία μιας ειρηνικής και αποδεκτικής κοινωνίας, όπου οι άνθρωποι μπορούν να ζουν μαζί χωρίς την ανάγκη να απορρίπτουν ή να κατακρίνουν τους άλλους λόγω των διαφορών τους. Η ανεκτικότητα διευκολύνει την επικοινωνία και την ενσωμάτωση μεταξύ των πολιτισμών και των κοινοτήτων και βοηθά στη διατήρηση ενός κλίματος κοινωνικής σταθερότητας και αρμονίας.

Η ανεκτικότητα είναι μια δεξιότητα που πρέπει να εκπαιδεύεται και να προωθείται στην κοινωνία, κυρίως μέσω της εκπαίδευσης και της δημιουργίας ευκαιριών για την ανταλλαγή ιδεών και πεποιθήσεων μεταξύ των ατόμων και των κοινοτήτων. Η ανεκτικότητα είναι ένα σημαντικό εργαλείο που μπορεί να συμβάλει στην πρόοδο της κοινωνίας και στην εξέλιξή της προς μια πιο ανοιχτή και προοδευτική πορεία.

ekp1.jpg

ΕΘΕΛΟΝΤΙΣΜΟΣ: ΟΙ ΗΡΩΕΣ ΤΗΣ ΔΙΠΛΑΝΗΣ ΠΟΡΤΑΣ

Ο όρος εθελοντισμός αναφέρεται στην ηθελημένη παροχή υπηρεσιών χωρίς το κίνητρο της υλικής ανταμοιβής, προς όφελος της κοινωνίας. Ο εθελοντισμός δεν είναι υποχρεωτικός, δηλαδή στηρίζεται στην αυτόβουλη συμμετοχή του ενεργού πολίτη. Όμως, εθελοντής χαρακτηρίζεται και εκείνος που συνεισφέρει υλικά αγαθά σε καταστάσεις που αυτά θεωρούνται αναγκαία για την κάλυψη ανθρωπίνων αναγκών, χωρίς να περιμένει αντάλλαγμα. Στόχος ενός εθελοντή είναι η βελτίωση των κοινωνικών, οικονομικών, περιβαλλοντικών, αθλητικών, εκπαιδευτικών και άλλων θεμελιωδών αναγκών μίας κοινωνίας.

Η έννοια "εθελοντισμός" είναι αρκετά ευρεία, καθώς συμπεριλαμβάνει μέχρι και την εθελοντική αιμοδοσία ή τη μετά θάνατο προσφορά μελών του ανθρώπινου σώματος για ιατρικούς ή και επιστημονικούς σκοπούς. Το σίγουρο είναι για μας ο εθελοντισμός είναι Ανιδιοτελής.

Αρκετοί διαχωρίζουν τον εθελοντισμό σε επίσημο και ανεπίσημο: Ο επίσημος εθελοντισμός αφορά την προσφορά, για παράδειγμα, προς μία μη κυβερνητική οργάνωση ή ένα ίδρυμα. Ο ανεπίσημος εθελοντισμός αφορά την προσφορά σε προσωπικό κυρίως επίπεδο, προσφέροντας βοήθεια σε καθημερινά και απλά πράγματα.

Αυτό που ψάξαμε περισσότερο είναι ο Εθελοντισμός των νέων. Αυτή η μορφή εθελοντισμού απευθύνεται σε νέους και συσχετίζεται με τις μη κυβερνητικές οργανώσεις, για θέματα όπως είναι η οικολογία, ο αθλητισμός ή βοήθεια κοινωνικών ομάδων που αντιμετωπίζουν κάποια μορφή δυσκολίας (τοξικομανείς, άτομα με ειδικές ανάγκες κ.α.). Αρκετοί θεωρούν ότι αυτή η μορφή εθελοντισμού πραγματοποιείται πρώτιστα με ουσιαστικό και μακροπρόθεσμο στόχο την ομαλή ένταξη των νέων στο κοινωνικό σύστημα και δευτερευόντως την ανάπτυξη αισθήματος αλληλεγγύης.

Ο εθελοντισμός κατά βάση είναι μία κίνηση καλής θέλησης. Οι τομείς που μπορεί να δραστηριοποιηθεί κάποιος είναι απεριόριστοι αρχίζοντας από μία απλή προσφορά ρούχων μέχρι την στελέχωση της πυροσβεστικής υπηρεσίας ως εθελοντής πυροσβέστης. Ο εθελοντισμός είναι άρρηκτα συνδεδεμένος με το ήθος, τις ανάγκες, τα όνειρα και τις δυνατότητες του ενεργού πολίτη που αγωνίζεται για μια καλύτερη ζωή, ένα καλύτερο μέλλον και μια καλύτερη κοινωνία μέσα στην οποία ζει και αναπτύσσεται.

Είναι πραγματικότητα πως δεν είναι εύκολα δυνατόν να δοθεί κάποιος ακριβής ορισμός για τον εθελοντισμό και αυτό γιατί καλύπτει ένα τόσο ευρύ φάσμα δυνατοτήτων προσφοράς και εμπλέκεται με τόσες πολλές μορφές που είναι πλέον θέμα υποκειμενικό η ακριβής αντίληψη του όρου. Για αυτό και εάν ερωτηθεί κάποιος εθελοντής για την εμπειρία του σε αυτό, θα ακουστούν πολλές και ποικίλες απόψεις, όλες τόσο ενδιαφέροντα ξεχωριστές που μόνο εάν το ζήσει κάποιος θα είναι σε θέση να το αισθανθεί.

Για το θεσμό του εθελοντή στην Ελλάδα, καταγράψαμε τα εξής:

·         Εθελοντές πυροσβέστες: Στο Πυροσβεστικό Σώμα Ελλάδος, από τις αρχές της δεκαετίας 1990, καθιερώθηκε ο θεσμός του Εθελοντή Πυροσβέστη με το Νόμο 1951/1991 «Καθιέρωση του θεσμού του Εθελοντή Πυροσβέστη και άλλες διατάξεις» όπως τροποποιήθηκε και ισχύει πλέον από το νέο Νόμο 4029/2011 «Εθελοντισμός στο Λιμενικό Σώμα – Ελληνική Ακτοφυλακή και στο Πυροσβεστικό Σώμα και άλλες διατάξεις».

·         Σχολές Σαμαρειτών και Διασωστών του Ελληνικού Ερυθρού Σταυρού: Υποχρεωτικά ο υποψήφιος Εθελοντής του Ελληνικού Ερυθρού Σταυρού θα πρέπει να αποδεχτεί τις 7(εφτά) Θεμελιώδεις Αρχές του Κινήματος Ερυθρού Σταυρού και Ερυθράς Ημισελήνου, καθώς και να ενημερωθεί για τον Κώδικα Δεοντολογίας του Εθελοντή Σαμαρείτη.

·         Εθελοντικές οργανώσεις: Υπάρχουν εκατοντάδες Εθνικές ομάδες εθελοντισμού σε κάθε άκρη της Ελλάδας. Ταυτόχρονα, σε συνεργασία με την χώρα μας βρίσκονται όλο και περισσότερες εθελοντικές οργανώσεις που αναζητούν εθελοντές από ολόκληρη την Ε.Ε. και τον κόσμο. Όλες μαζί πρεσβεύουν ένα και μόνο στόχο: την βελτίωση της πολιτισμικής και πνευματικής ανάπτυξης των κοινωνιών.

·         Στην Ελλάδα τηρείται Μητρώο Εθελοντικών Οργανώσεων από την Γενική Γραμματεία Πολίτικης Προστασίας. Η ΓΓΠΠ αποτελεί τον εθνικό φορέα ένταξης Εθελοντικών Οργανώσεων και Ειδικευμένων Εθελοντών στο Μητρώο. Οι Εθελοντικές Οργανώσεις και οι Ειδικευμένοι Εθελοντές περιλαμβάνονται στο δυναμικό της πολιτικής προστασίας αναλαμβάνοντας την υποστήριξη δράσεων πρόληψης, αντιμετώπισης και αποκατάστασης καταστροφών.

·         Στο Μητρώο Εθελοντικών Οργανώσεων μπορούν να ενταχθούν νομικά πρόσωπα ή ενώσεις προσώπων μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα καθώς και ομάδες εθελοντών που δραστηριοποιούνται στα πλαίσια των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης, εφόσον προκύπτει από το καταστατικό τους ή από την αποδεδειγμένη δράση τους κατά το πρόσφατο παρελθόν η δραστηριοποίησή τους στον τομέα της πολιτικής προστασίας. Εδώ βρίσκεται ολόκληρο το μητρώο.

Ενδεικτικά αναφέρουμε μερικές Μη κερδοσκοπικές οργανώσεις.

Εθνικές: Σώμα Ελληνικού Οδηγισμού, Έλληνες Πρόσκοποι, Ελληνικός Ερυθρός Σταυρός, Εθελοντής Πυροσβέστης, Χαμόγελο του Παιδιού, Σχεδία στην Πόλη, Ethelon, Ελίξ.

Διεθνείς: Ευρωπαϊκό Σώμα Αλληλεγγύης, Διεθνής Ημέρα Εθελοντισμού για την Οικονομική και Κοινωνική Ανάπτυξη, United Nations Volunteers, Αctionaid, AIESEC, ESN.

Συχνά ο εθελοντισμός καλλιεργείται σε παγκόσμια γεγονότα τα οποία συνδέονται με την κοινωνία όπως για παράδειγμα στους Ολυμπιακούς Αγώνες. Τέτοιου είδους "χρήσεις" του εθελοντισμού έχουν στο παρελθόν προκαλέσει αντιδράσεις, καθώς αρκετοί μιλούν για εκμετάλλευση του και αντιμετώπιση των εθελοντών ως "δωρεάν εργατικά χέρια".

Το έτος 2001 ονομάστηκε από τον Οργανισμό Ηνωμένων Εθνών ως "Διεθνές Έτος Εθελοντισμού". Επίσης, ο ίδιος φορέας από το 1985 έχει κατοχυρώσει την 5η Δεκεμβρίου κάθε έτους ως "Διεθνή Ημέρα Εθελοντισμού". Το έτος 2011 Χαρακτηρίστηκε ως "Ευρωπαϊκό Έτος Εθελοντισμού" από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο.

ΕΘΕΛΟΝΤΙΣΜΟΣ ΕΔΩ ΚΑΙ ΤΩΡΑ

Σε ποιες εθελοντικές ομάδες μπορώ να συμμετέχω;

Η συμμετοχή σε εθελοντικές ομάδες είναι μια εξαιρετική ευκαιρία για να βοηθήσετε άλλους και να αποκτήσετε εμπειρία και γνώση σε διάφορους τομείς. Ανάλογα με τα ενδιαφέροντα σας, μπορείτε να συμμετέχετε σε μια ευρεία γκάμα εθελοντικών ομάδων. Παρακάτω είναι μερικά παραδείγματα εθελοντικών ομάδων:

1. Ομάδες βοήθειας καταστροφών: Παρέχουν βοήθεια σε περιοχές που επλήγησαν από καταστροφές όπως φυσικές καταστροφές, πολέμους ή διακοπές ροής προμηθειών.

2. Ομάδες βοήθειας σε ανθρώπους που ζουν σε συνθήκες φτώχειας: Παρέχουν τρόφιμα, ρούχα και άλλα είδη πρώτης ανάγκης σε ανθρώπους που ζουν σε φτωχές περιοχές ή εκείνους που έχουν ανάγκη λόγω άλλων συνθηκών.

3. Οργανώσεις περιβάλλοντος: Εργάζονται για την προστασία του περιβάλλοντος, τη διατήρηση των φυσικών οικοσυστημάτων και την προαγωγή της φιλικής προς το περιβάλλον συμπεριφοράς.

4. Ομάδες για την προώθηση της υγείας: Συμβάλλουν στην πρόληψη ασθενειών και στην παροχή υπηρεσιών και υποστηρικτικών προγραμμάτων για ανθρώπους που αντιμετωπίζουν προβλήματα υγείας.

5. Ομάδες ζώων: Παρέχουν φροντίδα σε κατοικίδια ζώα, υποστηρίζουν την υιοθεσία και προωθούν την προστασία της κακοποίησης των ζώων.

Αυτά είναι μόνο μερικά παραδείγματα εθελοντικών ομάδων, αλλά υπάρχουν πολλές άλλες που μπορείτε να εξερευνήσετε ανάλογα με τα ενδιαφέροντά σας και τις δυνατότητές σας.

Δείτε αυτά που βρήκαμε και σας προτείνουμε:

1.  https://www.facebook.com/groups/sepoioevent/

2.  https://www.agalia.org.gr/volunteers.php?title=%CE%B5%CE%B8%CE%B5%CE%BB%CE%BF%CE%BD%CF%84%CE%B9%CF%83%CE%BC%CF%8C%CF%82&gclid=EAIaIQobChMIt9um5tvO_wIVmI5RCh17mwdwEAAYASAAEgLQhPD_BwE

3.  https://www.elix.org.gr/

4.  https://www.actionaid.gr/ela-mazi-mas/gine-ethelontis

5.  https://www.snfcc.org/Volunteers

6.  http://www.lifelinehellas.gr/?option=com_content&view=article&id=15&Itemid=15

7.  https://www.arcturos.gr/gr/summeteho/volunteerism/

8.  http://www.filozoiki.gr/epikoinwnia/gine-ethelonths

9.  http://www.redcross.gr/default.asp?pid=19&la=1

10.            https://www.greenpeace.org/greece/epirease/ethelontes/

11.            https://metadrasi.org/%CE%B3%CE%AF%CE%BD%CE%B5-%CE%B5%CE%B8%CE%B5%CE%BB%CE%BF%CE%BD%CF%84%CE%AE%CF%82/

12.            https://youth.europa.eu/solidarity/young-people/volunteering_el

theatriko.jpg

pitta23.jpg

Β. ΟΙ ΤΑΙΝΙΕΣ

Thirteen Lives

Βρισκόμαστε στην Ταϊλάνδη το καλοκαίρι του 2018. Μία ομάδα ποδοσφαίρου ηλικίας 11 έως 16 ετών, κι ο 25χρονος προπονητής της, μετά το τέλος της προπόνησης, πηγαίνουν στο σπήλαιο που βρίσκεται αρκετά κοντά στο γήπεδο τους. Έχοντας αφήσει τα ποδήλατα τους στην είσοδο της σπηλιάς, προχωρούν όλο και πιο βαθιά μέσα της. Λίγο αργότερα, οι έντονες βροχοπτώσεις πλημμυρίζουν τις σήραγγες, εμποδίζοντας την έξοδο και παγιδεύοντας τους στο βαθύτερο σημείο της. Τα 12 παιδιά μαζί με τον προπονητή τους, είναι εγκλωβισμένοι με την στάθμη του νερού από την ακατάπαυστη βροχή να ανεβαίνει συνεχώς. Όταν μία μητέρα ανησυχεί καθώς ο γιος της δεν επέστρεψε στο σπίτι μετά την προπόνηση, στήνεται μία γιγάντια επιχείρηση ώστε να βρεθούν τα 13 χαμένα άτομα.

Η ιστορία που μόλις διαβάσατε, δυστυχώς, δεν αποτελεί προϊόν μυθοπλασίας. Η πραγματική ιστορία 13 ατόμων που εγκλωβίστηκαν στο σπήλαιο Θαμ Λουάνγκ στην επαρχία Τσιάνγκ Ράι της Ταϊλάνδης, στις 23 Ιουνίου, είχε συγκλονίσει την ανθρωπότητα ενώ ταυτόχρονα είχε κινητοποιήσει εκατοντάδες εθελοντές κι οργανώσεις από διάφορες χώρες του κόσμου ώστε να προσφέρουν κάθε δυνατή βοήθεια για τον εντοπισμό των νεαρών παιδιών και του προπονητή τους. Για 18 ολόκληρες μέρες, οι γονείς των παιδιών, εθελοντές, διασώστες αλλά κι απλός κόσμος βρίσκεται στο σημείο, προσπαθούν με κάθε τρόπο να βοηθήσουν την κατάσταση.

Ο πολυβραβευμένος σκηνοθέτης Ron Howard, αναλαμβάνει να μας αφηγηθεί το χρονικό αυτής της απίθανης ιστορίας. Το σενάριο είναι ευθύνη του πολύπειρου σε θεατρικά κείμενα, William Nicholson, ενώ στους πρωταγωνιστικούς ρόλους συναντάμε τους Viggo Mortensen, Colin Farrell, Rick Stanton, John Volanten, Joel Edgerton και Chris Jewell. Αξίζει να αναφέρουμε ότι οι 2 βρετανοί δύτες που έπαιξαν καθοριστικό ρόλο στην επιχείρηση και διάσωση των παιδιών και του προπονητή, Richard Stanton και John Volanthen, βρέθηκαν πίσω από τις κάμερες ως τεχνικοί σύμβουλοι για την ταινία.

Δεν είναι η πρώτη φορά που ο Ron Howard επιθυμεί να ασχοληθεί κινηματογραφικά με αληθινά γεγονότα. Ταινίες όπως το Apollo 13, το A Beautiful Mind, το Cinderella Man και το Rush, όλες βασισμένες σε πραγματικούς ανθρώπους και γεγονότα, ξεχωρίζουν στην πλούσια φιλμογραφία του. Αν μη τι άλλο, από τα πρώτα του βήματα στον χώρο και κυρίως μέσα από το Willow του 1988, μας έδειξε νωρίς-νωρίς ότι έχει το ταλέντο αλλά και την τεχνογνωσία να μας αφηγείται έντονες συγκινησιακές ιστορίες, είτε αυτές τοποθετούνται στο είδος της φαντασίας είτε του δράματος.

Έτσι, στο Thirteen Lives, αν και σχεδόν όλοι γνωρίζαμε τον τρόπο που τελειώνει η επιχείρηση διάσωσης των παιδιών και του προπονητή, ο Howard, καταφέρνει με την ευρηματική του σκηνοθεσία να σε κάνει να βιώσεις ως θεατής συναισθήματα αγωνίας, φόβου, απελπισίας αλλά κι ελπίδας, να περάσεις δηλαδή από μία σειρά συναισθηματικών καταστάσεων για μία ιστορία που πολύ πιθανό να ανήκεις σε εκείνους (το τονίζω) που γνώριζαν ήδη την κατάληξη της.

Τίποτα δεν είναι τυχαίο βέβαια στον κόσμο του κινηματογράφου, ακόμα και οι μικρές λεπτομέρειες σε πλάνα ή σκηνές που μπορεί να σου ξέφυγαν από την προσοχή, υποσυνείδητα έχουν κάνει την δουλειά τους. Ιδιαίτερα όταν ο σκηνοθέτης στοχεύει στον ρεαλισμό και αληθοφάνεια. Για παράδειγμα, στις δύσκολες κι αρκετά επικίνδυνες σκηνές όπου οι ηθοποιοί προσπαθούν να κολυμπήσουν στις πλημμυρισμένες στενές σήραγγες του σπηλαίου, μετά από την επίμονη προσπάθεια του Viggo Mortensen να πείσει τον σκηνοθέτη του, δεν χρησιμοποιήθηκαν ποτέ stunt doubles. Σε όλες τις σκηνές και τα πλάνα, ακόμα και σε αυτά που το πρόσωπο των ηθοποιών δεν φαίνεται καθαρά, πίσω από τις στολές και τις μάσκες βρίσκονται οι Mortensen, Farrell κι οι υπόλοιποι.

Πράγματι, η αφοσίωση του καστ στο πρότζεκτ αλλά κυρίως οι ερμηνείες του Viggo Mortensen στον ρόλο του έμπειρου βρετανού δύτη, Rick Stanton, και του Collin Farrell στον ρόλο του επίσης ικανού John Volanthen, είναι καθηλωτική. Σχεδόν χάνονται μέσα στους ρόλους τους και φυσικά ανυψώνουν το δράμα σε υψηλότερα επίπεδα.

Τελειώνοντας θα πρέπει να αναφέρουμε ότι η ψυχή της ιστορίας, το επίκεντρο της, είναι ο εθελοντισμός. Οι άνθρωποι που ρίσκαραν την ζωή τους για τον εντοπισμό και την διάσωση των παιδιών, ήταν πολλοί. Πάνω από 1.000 άτομα συμμετείχαν στην επιχείρηση, συμπεριλαμβανομένων του Ταϊλανδικού Ναυτικού Σώματος, καθώς κι εθελοντικές ομάδες διάσωσης από διάφορες χώρες προσφέροντας τεχνική βοήθεια. Όπως και οι κάτοικοι της περιοχής που μαγείρευαν και στήριζαν ψυχολογικά τις οικογένειες των αγνοούμενων αλλά και τους ξένους διασώστες.

Πέρα λοιπόν από μία καλοστημένη ταινία επιβίωσης, όπου σε σημεία μοιάζει να δανείζεται στοιχεία από το σινεμά του τρόμου, με τα θεοσκότεινα νερά, τις στενές σήραγγες, τα κλειστοφοβικά πλάνα και την απειλή του θανάτου να παραμονεύει συνεχώς, το Thirteen Lives καταφέρνει να ξυπνήσει μέσα σου το αίσθημα της ελπίδας αλλά και να σου υπενθυμίσει ότι ο μοναδικός δρόμος για να πετύχει κάποιος το ακατόρθωτο είναι η συνεργασία κι ανιδιοτελής προσφορά στον συνάνθρωπο του.

The Other Pair

Το σενάριο της ταινίας μικρού μήκους “The Other Pair” βασίζεται σε πραγματικό περιστατικό της ζωής του Γκάντι.

Η μαγεία του κινματογράφου έγκειται στο ότι μπορεί να μιλήσει για πανανθρώπινα ζητήματα και συναισθήματα, μέσα σε λίγα λεπτά.  Η ταινία μικρού μήκους “The Other Pair” μιλά για την παιδική αλληλεγγύη και τα άδολα συναισθήματα των παιδιών. Πρόκειται για την ιστορία δύο αγοριών και ενός ζευγαριού παπουτσιών.

Η υπόθεση: Μεταφερόμαστε σε έναν σιδηροδρομικό σταθμό στην Ινδία, όπου ένα φτωχό αγόρι φορά ένα ζευγάρι διαλυμένες σαγιονάρες. Απέναντί του ένα άλλο αγόρι, γυαλίζει διαρκώς τα ολοκαίνουργια παπούτσια του. Ο μικρός με τη χαλασμένη σαγιονάρα κοιτάζει με λαχτάρα τα μαύρα λουστρίνια.

Το τρένο καταφτάνει και οι επιβάτες συνωστίζονται για να μπουν στην ώρα τους. Κάτι απροσδόκητο συμβαίνει στο πλούσιο αγόρι: Στην προσπάθειά του να βιαστεί, χάνει το ένα του παπούτσι. Δυστυχώς, το τρένο ξεκινά και δεν προλαβαίνει να το φτάσει. Τότε το φτωχό αγόρι πηγαίνει και παίρνει το παπούτσι, το οποίο πριν από λίγη ώρα λαχταρούσε. Τελικά, η ενσυναίσθησή του είναι πιο ισχυρή από την επιθυμία του να αποκτήσει κι εκείνος παπούτσια.

Αποφασίζει να τρέξει πίσω από το τρένο, σε μία προσπάθεια να το δώσει πίσω στο πλούσιο αγοράκι. Τελικά, ξέπνοο τα παρατάει. Παρά την απογοήτευσή του, το πλούσιο αγόρι αναγνωρίζει τη σπουδαία πράξη του μικρού, και του πετάει και το δεύτερο παπούτσι του, το οποίο εκείνο κρατάει συγκινημένο στα χέρια του. Στο τέλος τα δύο αγόρια χαμογελούν και αποχαιρετιούνται από μακριά.

Η Σάρα Ρόζικ έχει κηνοθετήσει αυτό το τετράλεπτο φιλμ, που σύμφωνα με πληροφορίες αφορά ένα αληθινό περιστατικό της ζωής του Γκάντι. Η ταινία μικρού μήκους κέρδισε πριν χρόνια το βραβείο στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Λούξορ.

Τα δελφινάκια του Αμβρακικού

Τα δελφινάκια του Αμβρακικού είναι δραματική, ηθογραφική, αλλά και ρομαντική ελληνική ταινία, βασισμένη στο ομώνυμο παιδικό μυθιστόρημα (1989) του σκηνοθέτη της, Ντίνου Δημόπουλου. Το 1995 προβλήθηκε ως τηλεοπτική σειρά από την ΕΤ1.

Πλοκή: Η υπόθεση της ταινίας εκτυλίσσεται την περίοδο του Μεσοπολέμου.

Στο Κοχύλι, ένα παραθαλάσσιο χωριουδάκι στον κόλπο του Αμβρακικού, δύο παιδιά, ο Πέτρος (οκτώ χρόνων) και η Ανθούλα (επτά) περνoύν τις καλοκαιρινές διακοπές τους. Ο Πέτρος είναι γιος του τελωνοφύλακα στο Κοχύλι, ενώ η Ανθούλα είναι κόρη του νέου τελώνη.

Με τον αυθορμητισμό και την αθωότητα της τρυφερής ηλικίας τους, ανακαλύπτουν σιγά σιγά το θαύμα του κόσμου που τα περιβάλλει.

Ώσπου, στο πρόσωπο ενός άλλου παιδιού, απόβλητου από την κοινωνία (και τη ζωή) επειδή έχει φυματίωση, γνωρίζουν τη σκληρότητα των μεγάλων, που δεν συγχωρούν εύκολα τη διαφορά ή την εξαίρεση.

Τα παιδιά αποφασίζουν να αντισταθούν.

Η ταινία προβλήθηκε την περίοδο 1993-1994 κόβοντας 70.000 εισιτήρια και κατατάχθηκε στην 3η θέση ανάμεσα σε 13 ταινίες της ίδιας περιόδου.

Απέσπασε τα παρακάτω βραβεία:

    Βραβείο ηχοληψίας στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης 1993.

    Α' βραβείο στο 6ο Διεθνές Φεστιβάλ Παιδικού Κινηματογράφου της Βιέννης.

Αρχείο:Τα δελφινάκια του Αμβρακικού.png

Ακολουθεί ένας χαρακτηριστικός διάλογος ανάμεσα στα δύο παιδιά:

    Πέτρος: Έχεις ακουστά για τ' αθάνατο νερό;

    Ανθούλα: Ναι, κάτι θυμάμαι από ένα παραμύθι.

    Πέτρος: Δεν είναι παραμύθι, μου το είπε ο καπτάν Μελέτης, ο φαροφύλακας.

    Ανθούλα: Πώς υπάρχει;

    Πέτρος: Ναι και πως αν το βρεις και το πιεις δεν θα πεθάνεις ποτέ.

    Ανθούλα: Εμ γι' αυτό το λένε αθάνατο νερό.

    Πέτρος: Αλλά και να το βρεις, δύσκολο να το πάρεις. Το φυλάει λέει ένας γίγαντας, θεόρατος με σιδερένια χέρια και κόκκινα μάτια σαν την φωτιά. Και άμα πας κοντά, χλαπ, σε κάνει μια χαψιά.

    Ανθούλα: Ωχ αν είναι έτσι, να τ' αφήσουμε λέω τ' αθάνατο νερό.

Στα Άκρα

Η ιστορία της ταινίας «Στα Άκρα» επικεντρώνεται σε μια μέρα στη ζωή τριών χαρακτήρων. Όλοι τους επηρεάζονται με τον ένα ή τον άλλο τρόπο από μια έξωση και όλοι έχουν 24 ώρες για να επιλύσουν μια κατάσταση που θα αλλάξει τη ζωή τους για πάντα. Μια ταινία για την οικογένεια, την αγάπη και την αλληλεγγύη, με φόντο τη μάστιγα των πλειστηριασμών.

Η αντίστροφη μέτρηση ξεκινά για τρεις διαπλεκόμενους χαρακτήρες που προσπαθούν να μην καταρρεύσουν και να περάσουν 24 ζωτικές ώρες που θα αλλάξουν τη ζωή τους. Ποια είναι η επίδραση του οικονομικού στρες στις προσωπικές σχέσεις και πώς η φιλία και η αλληλεγγύη μπορούν να μας βοηθήσουν στις πιο δύσκολες στιγμές της ζωής; Ένας συναρπαστικός αγώνας ενάντια στον χρόνο, με φόντο την σκληρή καθημερινότητα μιας μεγάλης πόλης.

Από τη μια, ο Ράφα (Λούις Τόσαρ), είναι ένας ακτιβιστής δικηγόρος που έχει φτάσει σε σταυροδρόμι και θα πρέπει να αποφασίσει μεταξύ των κοινωνικών του δεσμεύσεων και της σχέσης του. Μέχρι τώρα, ήταν έτοιμος να αφιερώσει όλο τον χρόνο του για να βοηθήσει τους άλλους. Αλλά αυτός ο χρόνος έχει αφαιρεθεί από την οικογένειά του, σαν να ήταν η ζωή ένα παιχνίδι όπου δεν υπάρχει ισορροπία.

Η Ακιουζένα (Πενέλοπε Κρουζ) έχει 24 ώρες για να προσπαθήσει να μην χάσει το σπίτι της και να βρεθεί στο δρόμο. Έχει παλέψει με νύχια και με δόντια για να κρατήσει ενωμένη την οικογένειά της, αλλά τώρα αντιμετωπίζει την μεγαλύτερη πρόκληση της ζωής της.

Και τέλος η Τεοντόρα (Αντέλφα Κάλβο), μια ηλικιωμένη γυναίκα αποφασισμένη να εμποδίσει τον γιο της να αναλάβει την ευθύνη για γεγονότα που δεν μπορεί να αλλάξει.

Οι τρεις αλληλένδετες ιστορίες έχουν κοινές ρίζες. Οι χαρακτήρες και οι πλοκές διασταυρώνονται και μπλέκονται, καθώς ο χρόνος τρέχει και φτάνει στη στιγμή της αλήθειας και της επίλυσης των συγκρούσεων των πρωταγωνιστών μας.

Ο Χουάν Ντιέγκο Μπότο είναι Ισπανός ηθοποιός, γεννημένος στο Μπουένος Άιρες της Αργεντινής. Το 1978, κατά τη διάρκεια της στρατιωτικής δικτατορίας, η οικογένειά του αναγκάστηκε να εξοριστεί και μετακόμισε στην Ισπανία. Ο Μπότο έχει παίξει σε περισσότερες από 50 ταινίες, καθώς και σε περίπου 10 τηλεοπτικές παραγωγές και σε πολλά θεατρικά έργα. Το σκηνοθετικό του ντεμπούτο «Στα Άκρα», έκανε πρεμιέρα στο τμήμα Horizons του Φεστιβάλ Βενετίας.

Μάλιστα, Σεφ!

Μια ιστορία αναγκαστικής συνύπαρξης διαφορετικών χαρακτήρων ανακατεύει στο καζάνι όλες τις ανάλογες σεναριακές ευκολίες και σερβίρει μια προβλέψιμη κομεντί κοινωνικής αλληλεγγύης.

Συναντώντας ξανά την αγαπημένη του πρωταγωνίστρια Οντρέ Λαμί, ο Λουί-Ζιλιέν Πετί επιστρέφει με άλλο ένα κινηματογραφικό σχόλιο πάνω στην αντιφατική πολυπολιτισμικότητα της σύγχρονης Γαλλίας και από το δημοτικό κέντρο υποδοχής αστέγων γυναικών ("Οι Αόρατες") μας μεταφέρει σε μια δομή υποδοχής και ενσωμάτωσης προσφύγων. Εκεί θα αναγκαστεί να δουλέψει η στριμωγμένη οικονομικά Κατί, σου-σεφ με όνειρο να ανοίξει κάποια στιγμή το δικό της εστιατόριο. Εντελώς απρόθυμη αρχικά, θα κάνει την ανάγκη φιλότιμο, αλλά τελικά το πάθος της για τη μαγειρική θα αλλάξει τη ζωή πολλών νεαρών μεταναστών.

Μια ιστορία αναγκαστικής συνύπαρξης διαφορετικών χαρακτήρων ανακατεύει στο καζάνι όλες τις ανάλογες σεναριακές ευκολίες και σερβίρει μια εντελώς προβλέψιμη κομεντί κοινωνικής αλληλεγγύης. Περισσότερο αμερικανιά, παρά γαλλικουριά, η ταινία του Πετί λειαίνει όλες τις οξείες γωνίες της καταγγελίας της, η οποία όμως δεν αγγίζει τους καλοσυνάτους, ευφυείς και αλτρουιστές πρωταγωνιστές της, αλλά ούτε και τη λογική των τηλεοπτικών γαστριμαργικών realities που αρχικά σατιρίζει και τελικά αποδέχεται πανηγυρικά.

15:17 για Παρίσι - The 15:17 to Paris

Το 15:17 για Παρίσι είναι μια αμερικανική βιογραφική δραματική ταινία του 2018 σε παραγωγή και σκηνοθεσία Κλιντ Ίστγουντ και σενάριο Dorothy Blyskal, βασισμένη στην αυτοβιογραφία του 2016 The 15:17 to Paris: The True Story of a Terrorist, a Train, and Three American Heroes των Jeffrey E. Stern, Spencer Stone , Anthony Sadler και Alek Skarlatos. Στην ταινία πρωταγωνιστούν οι Στόουν, Σάντλερ και Σκαρλάτος ως εαυτοί τους και ακολουθεί το τρίο στη ζωή που οδήγησε στη διακοπή της επίθεσης με το τρένο Thalys το 2015 . Πρωταγωνιστούν επίσης η Judy Greer και η Jenna Fischer .

Η πρόθεση του Eastwood να προσαρμόσει την αυτοβιογραφία σε ταινία ανακοινώθηκε τον Απρίλιο του 2017, από σενάριο του Blyskal, ενός σεναριογράφου για πρώτη φορά. Παρόλο που εξετάστηκαν επαγγελματίες ηθοποιοί όπως ο Kyle Gallner και ο Jeremie Harris , ο Eastwood αποφάσισε μέχρι τον Ιούλιο να επιλέξει τους πραγματικούς συμμετέχοντες της εκδήλωσης και τα γυρίσματα ξεκίνησαν τον ίδιο μήνα.

 

Ο Σπένσερ Στόουν και ο Άλεκ Σκαρλάτος φοιτούν σε ένα χριστιανικό γυμνάσιο των προαστίων. Συνδέονται λόγω του ενδιαφέροντος τους για τα όπλα και συχνά στέλνονται στο γραφείο του διευθυντή για πειθαρχικά μέτρα. Κάποτε, ενώ στέλνονται στο γραφείο του διευθυντή, συναντούν έναν άλλο μαθητή, ο οποίος συχνά συμπεριφέρεται άσχημα στο σχολείο, τον Άντονι Σάντλερ , και οι τρεις τους γίνονται φίλοι. Ο Σπένσερ και ο Άλεκ προέρχονται από μονογονεϊκά σπίτια και οι μητέρες τους συχνά τους προσέχουν όταν καλούνται στο γραφείο του διευθυντή σχετικά με την ανάρμοστη συμπεριφορά τους.

Ενώ εργάζεται με μερική απασχόληση ο Spencer περιμένει έναν στρατολόγο για το Σώμα Πεζοναυτών των Ηνωμένων Πολιτειών. Ρωτάει τον στρατολόγο ποιο στρατιωτικό κλάδο θα επέλεγε αν μπορούσε να επιστρέψει. Ο υπεύθυνος προσλήψεων απαντά ότι το αλεξίπτωτο της Πολεμικής Αεροπορίας σώζει ζωές και «φαίνεται να κάνει καλή δουλειά στο πεδίο». Ο Σπένσερ ιντριγκάρεται και αποφασίζει ότι θέλει να συμμετάσχει, οπότε αρχίζει να εργάζεται για να χάσει βάρος. Μετά από αρκετούς μήνες αυστηρής εκπαίδευσης και άσκησης, αποκτά καλύτερη φόρμα και στρατεύεται στην Πολεμική Αεροπορία.

Με την ολοκλήρωση της βασικής εκπαίδευσης, ο Σπένσερ δίνει τις εξετάσεις του για να πληροί τις προϋποθέσεις για τη σχολή διασωστών, αλλά απορρίπτεται λόγω κακής αντίληψης βάθους. Αναστατωμένος, επιλέγει από τις άλλες επιλογές της Πολεμικής Αεροπορίας που του έχουν απομείνει και σύντομα σταθμεύει στο εξωτερικό. Ο Άλεκ κατατάχθηκε στον στρατό και έχει αναπτυχθεί στο Αφγανιστάν. Στο Skype, ο Άλεκ του λέει ότι σχεδιάζει να επισκεφτεί την κοπέλα του στη Γερμανία και οι δυο τους αποφασίζουν να δώσουν ραντεβού εκεί για την επόμενη άδεια τους. Ο Σπένσερ στέλνει με Skype τον Άντονι, τώρα φοιτητή, και του λέει να έρθει στην Ευρώπη για διακοπές, να επισκεφθεί την Ιταλία. Στη συνέχεια, οι τρεις συναντιούνται στη Γερμανία και αποφασίζουν να πάνε στο Άμστερνταμ. Μετά από λίγες μέρες εκεί, αποφασίζουν τελικά να επισκεφθούν τη Γαλλία μετά από συζήτηση. Αναχωρούν από το σταθμό Amsterdam Centraal με το τρένο στις 15:17 για Παρίσι.

Στο τρένο, όλα φαίνονται καλά, μέχρι που ο Αμερικανός Γάλλος Mark Moogalian παρατηρεί ότι μια από τις τουαλέτες είναι κατειλημμένη για ασυνήθιστα μεγάλο χρονικό διάστημα. Όταν πηγαίνει να ερευνήσει, ένας τρομοκράτης ξεσπά με ένα τουφέκι. Ένας άλλος επιβάτης, ο Damien A., πιάνει τον τρομοκράτη από το λαιμό και ο Moogalian καταφέρνει να αποσπάσει το τουφέκι από τον τρομοκράτη, αλλά στη συνέχεια πυροβολείται στην πλάτη με ένα πιστόλι 9 χιλιοστών. Οι επιβάτες αρχίζουν να φεύγουν από τις θέσεις τους και ορμούν προς τις μπροστινές καμπίνες του τρένου, προσπαθώντας να ξεφύγουν. Τελικά, ο τρομοκράτης πλησιάζει το επόμενο αυτοκίνητο, όπου κάθονται ο Σπένσερ και οι φίλοι του. Τη στιγμή που ο Σπένσερ τον βλέπει, αναλαμβάνει δράση. Αποφασίζει ότι η μόνη του ελπίδα, και η μόνη ελπίδα των εναπομεινάντων επιβατών, είναι να προσπαθήσει να νικήσει τον τρομοκράτη. Ο Σπένσερ κάνει ένα απελπισμένο ολικό σπριντ προς τον τρομοκράτη με την ελπίδα να τον υποτάξει πριν τον πυροβολήσουν. Από αξιοσημείωτη τύχη, το όπλο του τρομοκράτη μπλοκάρει τη στιγμή που είναι έτοιμος να πυροβολήσει και ο Σπένσερ τον αντιμετωπίζει και τον αφοπλίζει. Βλέποντας την πρόοδο του Σπένσερ στην υποταγή του τρομοκράτη, ο Άλεκ, ο Άντονι και άλλοι επιβάτες συμμετέχουν στην προσπάθεια να κατατροπώσουν περαιτέρω τον τρομοκράτη, βγάζοντάς τον τελικά νοκ άουτ. Στη συνέχεια, ο Spencer σταματά την αιμορραγία κλείνοντας με τα δάχτυλά του την πληγή εξόδου στο λαιμό του Moogalian. Η αστυνομία στον επόμενο σταθμό μπαίνει πλήρως οπλισμένη στο τρένο, ανακαλύπτοντας ότι ο Σπένσερ έχει υποτάξει τον τρομοκράτη και οι διασώστες αρχίζουν να περιποιούνται τις πληγές του και τις πιο σοβαρές του πυροβολημένου επιβάτη. Οι διασώστες μεταφέρουν τον Moogalian στα επείγοντα σε ένα τοπικό νοσοκομείο και επιζεί.

Σε μια επίσημη τελετή, ο Spencer, ο Alek και ο Anthony αναγνωρίζονται ως ήρωες της Γαλλίας για τη γενναιότητά τους και τη γενναιότητά τους. Ο Πρόεδρος Φρανσουά Ολάντ λέει στο κοινό ότι ο τρομοκράτης ήταν οπλισμένος με πάνω από 300 φυσίγγια με προφανή στόχο να τα χρησιμοποιήσει όλα για να προκαλέσει τον όλεθρο σε όλους όσους επιβιβάστηκαν στο τρένο. Οι πιθανότητες της συγκεκριμένης αστοχίας και εμπλοκής του φυσιγγίου στο όπλο του τρομοκράτη εκτιμήθηκαν στη σκηνή ως λιγότερες από μία στις χίλιες, και πολύ απίθανο να ήταν υπέρ του Σπένσερ. Οι Γάλλοι αξιωματούχοι στην τελετή αναγνωρίζουν τη γενναιότητά τους και τους απονέμουν το Γαλλικό Λεγεώνα της Τιμής σε αναγνώριση της πράξης του θάρρους τους.

Λουνάνα: Ένα Γιάκ Μέσα στην Τάξη

Υποψήφια για ξενόγλωσσο Όσκαρ δραμεντί με ντοκιμαντερίστικη δύναμη και παλλόμενα συναισθήματα. Αποθέωση σεναριακής ευθυβολίας και κινηματογραφικής απλότητας.

Αν οποιαδήποτε γεωγραφική ερώτηση που αφορά το Μπουτάν θεωρείται "για προχωρημένους", πολλοί λιγότεροι μπορούν να απαντήσουν για τη σχέση του σινεμά με αυτή την ορεινή ασιατική χώρα. Το Μπουτάν στον κινηματογραφικό χάρτη το έβαλε η χαριτωμένη κομεντί του 1999 "Το Κύπελλο" σε σκηνοθεσία Κιέστε Νόρμπου και να που δύο δεκαετίες αργότερα έρχεται ένας πρώην βοηθός του για να στρέψει ξανά τα φώτα της διεθνούς σινε-διασημότητας επάνω του. Διότι με την πρώτη του μεγάλου μήκους, ο Πάουο Ντόινινγκ Ντόρτζι κέρδισε μια υποψηφιότητα διεθνούς Όσκαρ, αποκαλύπτοντάς μας, μέσα από μια γενναιόδωρη δραμεντί, έναν ολότελα άγνωστο στους Δυτικούς κόσμο. Αυτόν της Λουνάνα.

Εκεί, "στο πιο απομονωμένο χωριό της χώρας και πιθανώς ολόκληρου του πλανήτη", διορίζεται για μια σεζόν ο νεαρός δάσκαλος Ουγκιέν, ο οποίος ονειρεύεται να γίνει τραγουδιστής στην Αυστραλία. Δέχεται με βαριά καρδιά και ξεκινάει ένα μακρύ ταξίδι με λεωφορείο, με μουλάρια και με τα πόδια, για να φτάσει μέρες μετά σε υψόμετρο 4.800 μέτρων και στη Λουνάνα των 56 κατοίκων. Χωρίς νερό, ρεύμα και τις στοιχειώδεις ανέσεις, θα βιώσει στη σκιά των Ιμαλαΐων μια εμπειρία που θα του αλλάξει τη ζωή.

Μια ιστορία που θα μπορούσε να ακολουθήσει την πορεία μιας κωμωδίας παρεξηγήσεων ή εκείνη ενός διδακτικού δράματος αποκτά με αβίαστη ντοκιμαντερίστικη δύναμη κινηματογραφική υπόσταση και βαθύ ανθρωπολογικό ενδιαφέρον. Παράλληλα, πιστή στις συμβάσεις μιας περιπέτειας ενηλικίωσης, η ταινία του Ντόρτζι διαθέτει χαρακτήρες, ηθικά διλήμματα, ανατροπές και καθαρά, παλλόμενα συναισθήματα. Αποθέωση σεναριακής ευθυβολίας και αφηγηματικής απλότητας, συνδυάζει αποτελεσματικά χιούμορ, ρεαλισμό και τρυφερότητα, αποθεώνοντας την ξεχασμένη έννοια της ανθρώπινης κοινότητας και τους ορατούς ή αόρατους δεσμούς που τη συνέχουν.

Τόγκο

Η ταινία Τόγκο, στο Disney Plus βασίζεται σε μία συγκλονιστική αληθινή ιστορία, η οποία συγκινεί και εμπνέει. Μία ταινία για την αφοσίωση, την αυταπάρνηση, την αυτοθυσία και την αγάπη που πρέπει να δεις.

Υπόθεση: Τα γεγονότα εκτυλίσσονται το 1925. Τότε, μία επιδημία “χτυπάει” μία πόλη στην παγωμένη Αλάσκα. Άνθρωποι κινδυνεύουν να πεθάνουν με την πλειοψηφία τους να είναι μικρά παιδιά. Παράλληλα, υπάρχουν ακραία καιρικά φαινόμενα τα οποία καθιστούν απαγορευτική οποιαδήποτε μετακίνηση. Τότε, ένας εκτροφέας σκύλων για έλκηθρα, ο Σεπάλα αναλαμβάνει να κάνει ένα ταξίδι 1000 χιλιομέτρων σε πραγματικά αντίξοες συνθήκες προκειμένου να φέρει το φάρμακο που θα σώσει τον κόσμο.

Ο Τόγκο είναι ο 12χρονος σκύλος που ηγείται των υπόλοιπων στο έλκηθρο. Με μερικά flashbacks, θα δούμε ότι ήταν ένα ατίθασο σκυλάκι, το οποίο όταν ήταν 6 μηνών ο ίδιος ο Σεπάλα προσπάθησε να δώσει σε μία οικογένεια. Θεωρούσε τότε, ότι δεν θα γινόταν ποτέ σκυλί για το έλκηθρό του λόγω της απειθαρχίας του. Σε αντίθεση με αυτόν, η γυναίκα του πάντα υποστήριζε ότι ο Τόγκο είχε κάτι ξεχωριστό, την καρδιά αυτού που επιβιώνει.

Αξίζει να αναφερθεί ότι το 2011 το περιοδικό TIME ανέδειξε τον Τόγκο, ως το πιο ηρωικό ζώο στην ιστορία…

Τόγκο – Ταινία Disney Plus

Η Μπαλάντα του Ρίτσαρντ Τζούελ

Ένα πλήρες ψυχογράφημα ενός παρεξηγημένου ανθρώπου, μια στιβαρή κοινωνική κριτική που καταρρίπτει στερεότυπα, γυρισμένη με το σασπένς κακφικού εφιάλτη.

Το γεγονός ότι φέτος κλείνει τα 90 δεν φαίνεται να πτοεί τον Κλιντ Ίστγουντ, ο οποίος συνεχίζει να παραδίδει το ένα φιλμ μετά το άλλο, χωρίς να χάνει σπιθαμή από την κοφτερή κινηματογραφική ματιά του και την ικανότητα να ψυχογραφεί βαθιά περίπλοκους χαρακτήρες. Στο πάνθεον των παρεξηγημένων (αντι)ηρώων του μπαίνει τώρα ο Ρίτσαρντ Τζούελ, ο φύλακας που έγινε ξαφνικά ο σωτήρας εκατοντάδων πολιτών κατά τη διάρκεια των Ολυμπιακών Αγώνων της Ατλάντα (1996), όταν στο κατάμεστο Ολυμπιακό Πάρκο εντόπισε έναν εκρηκτικό μηχανισμό λίγο προτού εκραγεί.

Με μια σκηνοθεσία παραπλήσια του «Sully», ο Ίστγουντ αφιερώνει τον περισσότερο αφηγηματικό χρόνο στις καφκικού τύπου συνέπειες της θαρραλέας κίνησης του Τζούελ, η οποία τον μετέτρεψε από ήρωα σε Νο 1 ύποπτο της τρομοκρατικής επίθεσης.

Η «Μπαλάντα» διασκεδάζει τα στερεότυπα και τις φαντασιακές εικόνες που επικρατούν σε σχέση με διαφορετικές κατηγορίες ανθρώπων και θεσμών. Ο Τζούελ λ.χ. ήταν ένας άνθρωπος της διπλανής πόρτας. Ένας «κανονικός» λευκός, που ζει ακόμη με τη μητέρα του (η υποψήφια για Όσκαρ Κάθι Μπέιτς), μικροαστός, πατριώτης, με τυφλή εμπιστοσύνη στις αρχές, οι οποίες συμβολίζουν για εκείνον την εξαρχής προστασία των αδυνάτων, που κι εκείνος επιθυμεί διακαώς να την πράξει. Ο Τζούελ ουσιαστικά εκπροσωπεί τη λευκή αμερικανική εργατική τάξη (κάποιοι τη χαρακτηρίζουν απαξιωτικά «white trash»), που δεν την ενδιαφέρει η μεγάλη εικόνα, κοιτάζει τη δουλειά της και πιστεύει ακράδαντα ότι δεν θα απειληθεί ποτέ από ένα σύστημα που ψάχνει συχνά για εύκολα θύματα.

Ο Ίστγουντ αντιμετωπίζει ως τέτοιον τον Τζούελ, ώστε να καταδυθεί στον ψυχισμό του, τον εξανθρωπίζει και αναδεικνύει τις τραγικές αυταπάτες του, χωρίς να αποφεύγει να φωτίσει τα λάθη του. Κοινωνός αυτής της ενδοσκόπησης ο πρωταγωνιστής Πολ Γουόλτερ Χάουζερ σε μια αποκαλυπτική, πολυεπίπεδη ερμηνεία, η οποία λειτουργεί ως το καλοκουρδισμένο γρανάζι του σασπένς στη σκηνοθεσία του Ίστγουντ. Οι δυο τους παίρνουν από το χέρι τη δραματουργία και διευρύνουν τον συναισθηματικό αντίκτυπο και την αγχώδη ένταση σε κάθε πλάνο, όσο προχωράει η πλοκή.

Τότε ο Ίστγουντ καταφέρεται ανοιχτά ενάντια στην κατάχρηση εξουσίας, όπως αυτή εκφράζεται μέσω των δημοσιογράφων που υιοθετούν τη λογική «ο σκοπός αγιάζει τα μέσα» για να βγάλουν μια είδηση. Ή μέσω της παρορμητικής συμπεριφοράς των ντετέκτιβ, οι οποίοι για να καλύψουν τα λάθη τους είναι ικανοί να παγιδεύσουν έναν αθώο. Ακόμη και οι απλοί Αμερικανοί πολίτες μπαίνουν στο στόχαστρο, καθώς πανηγυρίζουν την απότομη πτώση ενός ανθρώπου που μέχρι πρότινος χαιρετούσαν ως ήρωα. Κόντρα στην υποκρισία, ο Ίστγουντ αντιπροτείνει τη σύνεση, την προστασία της αξιοπρέπειας και στο τέλος καταφέρνει να συμφιλιώσει τους πάντες με έναν κινηματογραφικά εύγλωττο τρόπο.

Sully

Ο Κλιντ Ίστγουντ μεταφέρει το «θαύμα του Χάντσον» στην οθόνη, εμπλουτίζοντάς τηνμε ερωτήματα γύρω από τον πατριωτισμό, το συλλογικό τραύμα της 9/11, τον ήρωα της διπλανής πόρτας, την οικονομική κρίση και τη σχέση μεταξύ μηχανών και ανθρώπων.

Στις 15 Ιανουαρίου 2009 ο έμπειρος πιλότος Τσέσλι «Σάλι» Σαλενμπέργκερ κάνει αναγκαστική προσγείωση στο κέντρο της αμερικανικής μητρόπολης, σώζοντας και τους 155 επιβάτες της πτήσης. Ο Κλιντ Ίστγουντ μεταφέρει την ιστορία στην οθόνη, εμπλουτίζοντάς τη με ερωτήματα γύρω από τον πατριωτισμό, το συλλογικό τραύμα της 9/11, τον ήρωα της διπλανής πόρτας, την οικονομική κρίση και τη σχέση μεταξύ μηχανών και ανθρώπων. Μπορεί τα 208 δευτερόλεπτα της προσυδάτωσης να συναρπάζουν, αλλά το περιορισμένο δραματουργικό εύρος της ιστορίας δεν επιτρέπει στο φιλμ να απογειωθεί.

Ο Κλιντ Ίστγουντ αναζητά διαρκώς στη φιλμογραφία του το νόημα του πατριωτισμού σε μια πολυπολιτισμική χώρα με λίγους αιώνες ζωής. Ψάχνει με την κάμερά του τον κοινό σκοπό που ενώνει 300 εκατ. κόσμου, πέρα από το κυνήγι του αμερικανικού ονείρου και το κούφιο όνειρο του ευδαιμονισμού. Τα τελευταία χρόνια, για να επιτύχει το σκοπό του, ο Ίστγουντ προτιμά να βάζει πραγματικές ιστορίες στο δημιουργικό του καπέλο και να βγάζει κάποιες –μάλλον λίγες– φορές από μέσα κινηματογραφικούς λαγούς («Γράμματα από το Ίβο Τζίμα»)! Αυτήν τη φορά επιλέγει να μεταφέρει στην οθόνη το «θαύμα του Χάντσον», δηλαδή την αναγκαστική προσυδάτωση ενός Airbus 320 στον παγωμένο ποταμό της Νέας Υόρκης. Στις 15 Ιανουαρίου 2009 ο έμπειρος πιλότος Τσέσλι «Σάλι» Σαλενμπέργκερ έκανε αναγκαστική προσγείωση στο κέντρο της αμερικανικής μητρόπολης, σώζοντας έτσι και τους 155 επιβάτες της πτήσης. Η είδηση ταξίδεψε άμεσα στα μίντια ολόκληρου του πλανήτη και ο κυβερνήτης μετατράπηκε σε ήρωα της διπλανής πόρτας, όχι όμως για όλους... Το Συμβούλιο Ασφαλείας Εθνικών Μεταφορών έκανε εξονυχιστικό έλεγχο στην υπόθεση για να διαπιστώσει αν ο πιλότος θα μπορούσε να έχει επιστρέψει έγκαιρα στο αεροδρόμιο Λα Γκουάρντια, χωρίς να θέσει σε κίνδυνο τη ζωή των επιβατών. Κάπως έτσι αρχίζει μια υπαρξιακή αναζήτηση για τον κυβερνήτη. Έκανε ή δεν έκανε τελικά τη σωστότερη επιλογή; Πάνω σε αυτό το δίλημμα χτίζεται ολόκληρη η πλοκή του βιογραφικού δράματος, που έχει φυσικά τη δημιουργική σφραγίδα του Κλιντ Ίστγουντ.

Στη μη γραμμική του αφήγηση (εξαιρετικό μοντάζ από τον Μπλου Μάρεϊ) το φιλμ ξεδιπλώνει στιγμιότυπα από τη ζωή του έμπειρου κυβερνήτη αλλά και λεπτομέρειες πίσω από την περιπετειώδη πτήση. Ωστόσο, το φάντασμα της 9/11 εξακολουθεί να πλανιέται πάνω από τη Νέα Υόρκη και να στοιχειώνει τον εύθραυστο αμερικανικό ψυχισμό. Πέρα από την ανοιχτή πληγή των Δίδυμων Πύργων, οι αναφορές στην οικονομική κρίση, στις μηχανές που δεν μπορούν να αντικαταστήσουν τους ανθρώπους, στο κέρδος που δεν συμμερίζεται τον ηρωισμό και, φυσικά, η ιστγουντική εμμονή με το «μόνο όλοι μαζί μπορούμε» προσπαθούν να δώσουν βάθος στην αφήγηση ενός «μικρού» γεγονότος. Το περιορισμένο δραματουργικό εύρος της ιστορίας (ένα γνωστό συμβάν 208 δευτερολέπτων) είναι αυτό που προσγειώνει αναγκαστικά το δράμα, προκαλώντας σεναριακές υπερβολές, όπως ο διαρκής κι εν πολλοίς αδικαιολόγητος προβληματισμός ενός πιλότου που έχει σώσει όλους τους επιβάτες του για την ορθότητά της πράξης του! Η στιβαρή ερμηνευτική παρουσία του Τομ Χανκς εξομαλύνει κάποιες σεναριακές αστοχίες, ενώ η σκηνή της προσυδάτωσης σε real time είναι μία από τις καλύτερες απεικονίσεις αεροπορικού ατυχήματος που έχουμε δει στην οθόνη και αποδεικνύει την αστείρευτη σκηνοθετική ενέργεια που κρύβει ακόμη μέσα του ο 86χρονος Κλιντ Ίστγουντ.

Γ. ΣΥΝΔΕΣΜΟΙ ΚΑΙ ΠΗΓΕΣ

Οι πληροφορίες για τις ταινίες που παρακολουθήσαμε, προέκυψαν από την https://el.wikipedia.org.

Χρήσιμες πληροφορίες και ενημερωτικά βίντεο βρήκαμε και στους επόμενους δικτυακούς τόπους:

Σώμα Ελληνικού Οδηγισμού: https://www.seo.gr/

Έλληνες Πρόσκοποι: http://www.sep.org.gr

Ελληνικός Ερυθρός Σταυρός         Εθελοντής Πυροσβέστης

Χαμόγελο του Παιδιού                     Σχεδία στην Πόλη

Ευρωπαϊκό Σώμα Αλληλεγγύης: https://youth.europa.eu/home_el

ΜΕΤΑΔΡΑΣΗ – ΔΡΑΣΗ ΓΙΑ ΤΗ ΜΕΤΑΝΑΣΤΕΥΣΗ & ΤΗΝ ΑΝΑΠΤΥΞΗ:
https://metadrasi.org/

Greenpeace: https://www.greenpeace.org/greece/

Ελληνική Φιλοζωική Εταιρεία: http://www.filozoiki.gr/arxikh

ΑΡΚΤΟΥΡΟΣ: https://www.arcturos.gr/

Γραμμή Ζωής: http://www.lifelinehellas.gr/

Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος: https://www.snfcc.org/

ActionAid: https://www.actionaid.gr/

ΕΛΙΞ: https://www.elix.org.gr/

Φιλανθρωπικός Σύλλογος η Αγκαλιά:

https://www.agalia.org.gr/index.php