Εισαγωγή
Τη σχολική χρονιά 2005-2006 και στα πλαίσια των Προγραμμάτων Πολιτιστικών Δραστηριοτήτων στα σχολεία, εκπονήθηκε από ομάδα μαθητών του 2ου Τ.Ε.Ε. Ν. Σμύρνης με τη βοήθεια συντονιστή καθηγητή, Πρόγραμμα με τίτλο:
«Θυμάμαι τους Θρύλους - Αναβιώνω τις Παραδόσεις»
Θέμα του Προγράμματος
Το Πρόγραμμα είχε ως βασικό θέμα τη γνωριμία των μαθητών με τις Ελληνικές παραδόσεις και τους λαϊκούς θρύλους.
Τα υποθέματα που το αποτέλεσαν είχαν κεντρικούς άξονες τα εξής:
ü Παραδόσεις από τη Θρησκευτική και Κοινωνική Ζωή: έθιμα από την περίοδο του Δωδεκάορτου, δηλαδή Χριστούγεννα, Πρωτοχρονιά και Θεοφάνια, έθιμα την Αποκριάς και της Σαρακοστής, έθιμα του Πάσχα, παραδόσεις που έχουν σχέση με Αγίους και γενικά με τη θρησκευτική ζωή, αλλά και παραδόσεις που έχουν σχέση με τη γέννηση, τη βάπτιση, τον αρραβώνα και το γάμο, το θάνατο, την καλή τύχη, κλπ.. Επίσης πανηγύρια και ιδιαίτερα έθιμα διαφόρων περιοχών της Ελλάδας.
ü Διατροφικές Παραδόσεις που σχετίζονται κυρίως με θρησκευτικές περιόδους π.χ. παραδοσιακά γλυκά, συμβολισμοί των διαφόρων τροφών, κλπ..
ü Θρύλους του Φυσικού και του Μεταφυσικού Κόσμου, Λαϊκό Παραμύθι, Παροιμίες, δοξασίες και αναγνώριση Σημαδιών σαν τρόπο πρόβλεψης των μελλούμενων, παραδοσιακή Μετεωρολογία, κλπ..
ü Παραδοσιακούς Χορούς και κατηγορίες Δημοτικών Τραγουδιών π.χ. ακριτικά, της ξενιτιάς, του γάμου, κλπ..
Στόχοι του Προγράμματος
Το Πρόγραμμα Πολιτιστικών Δραστηριοτήτων είχε ως βασικούς στόχους, τα εξής:
ü Γνωριμία των μαθητών με γνωστές και άγνωστες πτυχές της κοινωνικής και θρησκευτικής ζωής των Ελλήνων, όπως αυτές διασώθηκαν μέσα από γραπτές και προφορικές παραδόσεις.
ü Γνωριμία με τους θρύλους και το αλληγορικό παραμύθι που είχε σκοπό τη διατήρηση της εθνικής ταυτότητας ή την εξήγηση παράξενων φαινομένων.
ü Αναβίωση γνωστών παραδόσεων και εκμάθηση παραδοσιακών χορών.
Πέρα από τους στόχους που είχαν άμεση σχέση με το θέμα του προγράμματος, σημαντικοί στόχοι ήταν και οι εξής:
ü η ανάπτυξη ικανοτήτων επικοινωνίας και συνεργασίας – εργασίας σε ομάδα,
ü η ανάπτυξη υπευθυνότητας και συνέπειας σε προγραμματισμό,
ü η ανάπτυξη δεξιοτήτων έρευνας, συγκέντρωσης, αξιολόγησης και παρουσίασης υλικού όπως επίσης και δεξιοτήτων προφορικού και γραπτού λόγου σε επίπεδο συγγραφής και παρουσίασης,
ü η ανάπτυξη ικανότητας χρήσης πολλαπλών πηγών και εργαλείων πληροφόρησης,
ü η ενθάρρυνση της δημιουργικότητας, κριτικής σκέψης και αναλυτικής ικανότητας των μαθητών,
ü η ανάπτυξη ικανότητας επίλυσης προβλημάτων και λήψης αποφάσεων,
ü η σύνδεση της σχολικής ζωής με τα ενδιαφέροντα των μαθητών και τις πραγματικές καταστάσεις της ζωής
ü και τέλος η σύνδεση του Προγράμματος με το Αναλυτικό Πρόγραμμα του σχολείου (μαθήματα Νέων Ελληνικών, Εφαρμογών Η/Υ, Κοινωνίας της Πληροφορίας, Εφαρμογών Πολυμέσων, Προγραμματιστικών Εργαλείων για το Διαδίκτυο).