Οργάνωση και Εκπόνηση Προγράμματος

Οργάνωση και μεθοδολογία

Το Πρόγραμμα Πολιτιστικών Δραστηριοτήτων «Ένα Ταξίδι στον Ευρωπαϊκό Πολιτισμό: Πολιτιστικές Πρωτεύουσες της Ευρώπης 1985-2012» υλοποιήθηκε το διάστημα από Οκτώβριο 2007 έως Μάιο 2008. Στο πρόγραμμα συμμετείχαν επίσημα 22 μαθητές και μαθήτριες του 2ου Κύκλου των Τομέων Πληροφορικής και Δικτύων Η/Υ και Εφαρμοσμένων Τεχνών του 2ου ΕΠΑ.Λ. - Τ.Ε.Ε. Ν. Σμύρνης και δύο συντονίστριες καθηγήτριες. Η επιλογή των μαθητών από το σύνολο που εκδήλωσε ενδιαφέρον για συμμετοχή στο Πρόγραμμα, έγινε με κριτήριο την δέσμευση των μαθητών για συνέπεια στη συμμετοχή στην ομάδα εργασίας και στις ανάγκες του προγράμματος. Η μέθοδος εργασίας που επιλέχθηκε για την υλοποίηση του έργου, ήταν η Μέθοδος Σχεδίων Εργασίας, ή αλλιώς Μέθοδος Project. Οι εργασίες έγιναν από ομάδες μαθητών που ανάλογα με το αντικείμενο της εργασίας, δούλεψαν σε μικρές ομάδες ή ατομικά. Ισότιμα μέλη της ομάδας ήταν και οι καθηγήτριες που επιπλέον είχαν και ένα ρόλο συντονιστικό και υποστηρικτικό. Στη μεθοδολογία που ακολουθήθηκε, χρησιμοποιήθηκαν βιωματικές μέθοδοι, κατασκευές, ερωτηματολόγια και συνεντεύξεις. Η απασχόληση της ομάδας καθορίστηκε σε δύο (2) ωρολογιακές ώρες σε εβδομαδιαία βάση, σε χρόνο κοινά αποδεκτό, ώστε να διευκολύνεται η παρουσία όλων και πραγματοποιούνταν στο χώρο του 3ου Σ.Ε.Κ. Δ’ Αθήνας, καθώς το μεγαλύτερο μέρος των εργασιών των μαθητών γίνονταν στα Εργαστήρια Πληροφορικής. Ανάλογα με τη φάση του Προγράμματος, υπήρχαν και συναντήσεις εκτός σχολικού χώρου για την πραγματοποίηση κάποιας επίσκεψης σε βιβλιοθήκη, για αγορά υλικών, για λήψη συνέντευξης, κλπ..

Το περιεχόμενο του Προγράμματος αφορούσε στην έρευνα: Αναζήτηση πληροφοριών στις θεματικές ενότητες σε βιβλιοθήκες, με συνεντεύξεις, στο Διαδίκτυο, κλπ., ταξινόμηση και μελέτη - επιλογή υλικού, συζήτηση και ανατροφοδότηση, επεξεργασία υλικού, δραστηριότητες: Σχέδιο – Καλλιτεχνικές Απεικονίσεις – Κατασκευή Ημερολογίου – Δημιουργία Αφίσας προγράμματος και δημιουργία εντύπου, CD-ROM, ιστοσελίδας και παρουσίαση των αποτελεσμάτων του Προγράμματος. Η παρακολούθηση των εργασιών πραγματοποιούταν στο τέλος κάθε διμήνου και τέλος έγινε και ο σχετικός απολογισμός με την ολοκλήρωση του Προγράμματος. Η αξιολόγηση του Προγράμματος έγινε σε επίπεδο αξιολόγησης των μαθητών και της ομάδας, με αυτοαξιολόγηση και αξιολόγηση από τον υπεύθυνο εκπαιδευτικό σε συνεργασία με το μαθητή, ενώ σε επίπεδο Προγράμματος, από τους μαθητές, με συζήτηση, ημιδομημένη συνέντευξη και ερωτηματολόγια στο τέλος του Προγράμματος και βέβαια μέσω των παραδοτέων.

Φάσεις Υλοποίησης

Με τη συνεργασία καθηγητριών και μαθητών, το Πρόγραμμα χωρίστηκε σε 6 φάσεις, οι οποίες διεξάγονται γραμμικά ή και παράλληλα, ανάλογα με το θέμα τους. Οι φάσεις αυτές, μαζί με τις προβλεπόμενες ενέργειες της κάθε μίας, είναι οι ακόλουθες:

1. Παρουσίαση του θέματος του Προγράμματος και οργάνωση ομάδας: Γνωριμία μελών ομάδας μαθητών – καθηγητριών, Παρουσίαση θέματος. Συζήτηση και επιλογή των υποθεμάτων, Παρουσίαση και έγκριση χρονοδιαγραμμάτων, Χωρισμός και οργάνωση ομάδων εργασίας, Τήρηση πρακτικών των εβδομαδιαίων συναντήσεων.

  

2. Έρευνα: συνεντεύξεις, βιβλιοθήκες, Διαδίκτυο, κλπ., Κατανομή εργασιών: Κατανομή εργασιών σε υποομάδες, Δημιουργία Φύλλου Δραστηριοτήτων, Επιλογή Πολιτιστικών Πρωτευουσών κατόπιν κλήρωσης για το κάθε μέλος της ομάδας, Έρευνα, συλλογή και αξιολόγηση πληροφοριών από το Διαδίκτυο, Έρευνα, συλλογή και αξιολόγηση των πληροφοριών από βιβλιοθήκες.

 

3. Ταξινόμηση, μελέτη και επιλογή υλικού, συζήτηση και ανατροφοδότηση: Παρουσίαση αποτελεσμάτων έρευνας στο σύνολο της ομάδας, χωρισμός του υλικού στις κατηγορίες που αποτελούσαν τους θεματικούς άξονες του Προγράμματος και επιλογή υλικού μετά από συζήτηση.

4. Επεξεργασία υλικού: πληκτρολόγηση κειμένων, σάρωση εικόνων, απομαγνητοφώνηση συνεντεύξεων, κλπ., Δημιουργία Παρουσιάσεων για τις Πολιτιστικές Πρωτεύουσες.

 

 

 

5. Δραστηριότητες: δημιουργία Ημερολογίου για το επόμενο σχολικό έτος με βασική ιδέα την επίσκεψη σε μία Πολιτιστική πρωτεύουσα κάθε μήνα, Επιλογή Πρωτευουσών που θα συμμετάσχουν στο Ημερολόγιο, Σχέδια εμπνευσμένα από τις Πρωτεύουσες.

6. Δημιουργία εντύπου, CD-ROM, ιστοσελίδας και παρουσίαση των αποτελεσμάτων του Προγράμματος: Δημοσίευση στην Ιστοσελίδα του 2ου ΕΠΑ.Λ. Ν. Σμύρνης του Προγράμματος, Δημιουργία CD-ROM με υλικό από το Πρόγραμμα και διάθεσή του, Δημιουργία εντύπου με όλο το υλικό που επιλέχθηκε και ενημερωτικού φυλλαδίου και Αφίσας, Παρουσίαση του Προγράμματος στη Σχολική Μονάδα.

Το χρονοδιάγραμμα των εργασιών, έχει ως εξής:

Στάδια υλοποίησης

Οκτώβριος

Νοέμβριος

Δεκέμβριος

Ιανουάριος

Φεβρουάριος

Μάρτιος

Απρίλιος

Μάιος

Έρευνα (Βιβλιοθήκες, Διαδίκτυο, κλπ.)

     

Ταξινόμηση, μελέτη, επιλογή υλικού

     

Επεξεργασία υλικού (σάρωση φωτογραφιών, πληκτρολόγηση κειμένων, κλπ.)

     

Δραστηριότητες (Εκπαιδευτικές επισκέψεις, κατασκευές, κλπ.)

     

Δημιουργία εντύπου, CD, ιστοσελίδας, παρουσίαση αποτελεσμάτων

     

 

Παραδοτέα και Πηγές

Τα παραδοτέα του Έργου είναι τα εξής:

ü      Γραπτή εργασία η οποία περιλαμβάνει τα αποτελέσματα της εργασίας και της έρευνας των μαθητών.

ü      CD-ROM με τα αποτελέσματα της εργασίας και της έρευνας των μαθητών.

ü      Προβολή του Προγράμματος από το Δικτυακό Τόπο του 2ου ΕΠΑ.Λ. - Τ.Ε.Ε. Ν. Σμύρνης, http://2tee-n-smyrn.att.sch.gr/ .

ü      Φυλλάδιο με την παρουσίαση του Προγράμματος στο ευρύ κοινό και αφίσα του Προγράμματος.

ü      Μηνιαίο Ημερολόγιο του Σχολικού Έτους 2008-2009.

 

 

Για το Πολιτιστικό μας Πρόγραμμα και ειδικά για την παρούσα εργασία, χρησιμοποιήθηκαν πάρα πολλές ψηφιακές πηγές από το Internet, ικανές να γεμίσουν αρκετές σελίδες, και επίσης χρησιμοποιήθηκε υλικό από τις Εγκυκλοπαίδειες του Σχολείου μας:

1.      Δομή

2.      Χάρη Πάτση: Νέα Μεγάλη Ελληνική Εγκυκλοπαίδεια

3.      Χάρη Πάτση: Γεωγραφία

Επίσης βοήθεια βρήκαμε και στα βιβλία της Ιστορίας και Γεωγραφίας των προηγούμενων τάξεων και σε διάφορους ταξιδιωτικούς οδηγούς.

Οι βασικότεροι Δικτυακοί Τόποι που αποτέλεσαν πηγή για την παρούσα εργασία, ήταν οι ακόλουθοι:

1.      Δραστηριότητες Ευρωπαϊκής Ένωσης – Σύνοψη Νομοθεσίας: http://europa.eu/scadplus/leg/el/s20014.htm

2.      Υπουργείο Πολιτισμού http://www.culture.gr

3.      Βικιπαίδεια: http://el.wikipedia.org

4.      Wikipedia, the free encyclopedia: http://en.wikipedia.org

5.      Βικιλεξικό: http://el.wiktionary.org

6.      Wiktionary: http://en.wiktionary.org

7.      Live-pedia.gr: http://www.livepedia.gr

Συμπεράσματα

Η ενασχόληση των μαθητών με το συγκεκριμένο Πρόγραμμα, έδωσε από νωρίς, πολλά και θετικά στοιχεία που συνηγορούν στην περαιτέρω προσπάθεια να συνεχιστεί η συμμετοχή της Σχολικής Μονάδας και σε παρόμοια Προγράμματα στο μέλλον. Παρατηρήθηκε ότι η συμμετοχή των μαθητών ήταν ενθουσιώδης. Στην πορεία του Προγράμματος, και όσο περισσότερο έβλεπαν να εξελίσσεται, τόσο περισσότερο χρόνο διέθεταν για αυτό, κάτι πολύ σημαντικό καθώς πρέπει να καταστεί σαφές ότι όλες οι δραστηριότητες λάμβαναν χώρα στον ελεύθερο χρόνο των μαθητών και όχι εν ώρα μαθημάτων, ακόμα και Σαββατοκύριακα ή αργίες. Επίσης, οι μαθητές επέδειξαν δημιουργικότητα, φαντασία, επινοητικότητα, πρωτοβουλία, υπευθυνότητα και συνέπεια στο προγραμματισμό και την τήρηση των χρονοδιαγραμμάτων και κριτικό ενδιαφέρον για τα διάφορα θέματα που αντιμετώπισαν. Ταυτόχρονα ανέδειξαν τις ικανότητες και τη διαφορετικότητά τους, λειτουργώντας όμως ισότιμα και μέσα σε ένα δημοκρατικό πλαίσιο συμμετοχής και συλλογικής λήψης αποφάσεων.

Κατάφεραν επίσης να εργαστούν ομαδικά και να συσφίξουν τις μεταξύ τους σχέσεις αλλά και τις σχέσεις με τους υπεύθυνους καθηγητές, με αμοιβαία εμπιστοσύνη και σεβασμό. Ήρθαν σε επαφή με την Ιστορική και Πολιτιστική Ταυτότητα των Ευρωπαϊκών Κρατών και ένοιωσαν άνετα με τις ομοιότητες και τις διαφορές που διαπίστωσαν στην κουλτούρα των λαών της Ευρώπης. Αυξήθηκε επίσης η αυτοεκτίμησή τους και η γενικότερη στάση τους μέσα στη σχολική τάξη.

Ομάδα Εκπόνησης του Προγράμματος

Το Μάιο του 2008 το Πρόγραμμά μας ολοκληρώθηκε. Οι εμπειρίες που αποκτήθηκαν τους 7 μήνες ομαδικής εργασίας, έδωσαν σε όλους τους συμμετέχοντες, μαθητές και καθηγήτριες, διάθεση για δημιουργία, τους έμαθαν να δουλεύουν με υπευθυνότητα και κοινούς στόχους, έδωσαν αυτοεκτίμηση και εμπιστοσύνη στις προσωπικές δυνάμεις αλλά και στη δύναμη της ομάδας.

Στο Έργο συμμετείχαν:

Οι καθηγήτριες: Νιάρρου Βασιλική και Κατσούλη Αγγελική

και οι μαθητές των Τομέων Πληροφορικής και Δικτύων Η/Υ και Εφαρμοσμένων Τεχνών του 2ου ΕΠΑ.Λ. Ν. Σμύρνης:

Λίλωβ Κωνσταντίνος, Γραφιαδέλλη Βούλα, Στέργιος Δημήτρης, Νικολόπουλος Δημήτρης, Αλικανιώτης Ανδρέας, Βελίκοβ Βασίλης, Αθανασιάδης Χρήστος, Τρουόνγκ Ραμόν, Κάππα Ιωάννα, Σελλάς Νίκος, Αναστασιάδης Γιώργος, Μεσσίνα Βικτώρια, Παπακωνσταντίνου Νατάσσα, Καπλάνης Μανώλης, Χασόγιας Ντίνος, Αυγουστινάκης Γιώργος, Βαμβακάρης Φραγκίσκος, Δρόσου Νικολέττα, Τζανάρι Άλντο, Δεμιρτζίερ Σταμάτης, Περίδης Πέτρος, Κοντάκης Χρήστος.

Ευχαριστίες

Για την ολοκλήρωση του έργου, αρωγοί και συμπαραστάτες της ομάδας, στάθηκαν πολλοί και για το λόγο αυτό τους ευχαριστούμε:

·        Το Διευθυντή του 2ου ΕΠΑ.Λ. Ν. Σμύρνης, κύριο Πετσίνη Αντώνιο,

·        Το Διευθυντή του 3ου Σ.Ε.Κ. Δ’ Αθήνας, κύριο Σώκο Νικόλαο,

·        Την Τομέαρχη του Τομέα Πληροφορικής του 3ου Σ.Ε.Κ. Δ’ Αθήνας, κυρία Σαριδάκη Άννα, για την πολύτιμη βοήθειά της σχετικά με τη χρήση των Εργαστηρίων Πληροφορικής,

·        Την κυρία Απειρανθίτου Σοφία για την πολύτιμη βοήθεια της στη δημιουργία του Ημερολογίου και στο σχεδιασμό της ιστοσελίδας μας.

Αυτή η προσπάθεια αφιερώνεται σε όλους τους μαθητές που συμμετείχαν με οποιοδήποτε τρόπο στο Πρόγραμμα Πολιτιστικών Δραστηριοτήτων «Ένα Ταξίδι στον Ευρωπαϊκό Πολιτισμό: Πολιτιστικές Πρωτεύουσες της Ευρώπης 1985-2012». Εκτός από το ευχαριστώ, τους αξίζει και ένα μεγάλο Μπράβο.

ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ

Φύλλο δραστηριοτήτων

1.  Τι είναι ο θεσμός πολιτιστική πρωτεύουσα?

2.  Ποια χρονιά ξεκίνησε ο θεσμός?

3.  Ποια προσωπικότητα πρότεινε το θεσμό?

4.  Ποια ήταν η πρώτη πολιτιστική πρωτεύουσα της Ευρώπης?

5.  Ποιες πόλεις της Ελλάδας έχουν γίνει πολιτιστικές πρωτεύουσες της Ευρώπης?

Ονοματεπώνυμο μαθητή:

Πολιτιστική πρωτεύουσα:

Έτος:

Αναζήτησε στο internet ή σε βιβλία πληροφορίες για την πόλη σου.

1.  Εντόπισέ την στον χάρτη της Ευρώπης.

2.  Σε ποιο σημείο της χώρας βρίσκεται?(ΑΔΒΝ)

3.  Βρες στοιχεία για την ιστορία της πόλης.

4.  Βρες ένα χάρτη της πόλης.

5.  Βρες τα αξιοθέατα της πόλης. Πχ: μουσεία, πλατείες, ναούς, κτήρια με αρχιτεκτονικό ενδιαφέρον, αγορά, κτλ.

6.  Βρες εκδηλώσεις που έγιναν τη χρονιά που η πόλη ήταν πολιτιστική πρωτεύουσα.

7.  Βρες φωτογραφίες από την πόλη.

8.  Αν μπορείς βρες μια παραδοσιακή συνταγή από την πόλη σου.

9.    Φτιάξε μια λίστα με τις ιστοσελίδες που επισκέφτηκες και με τα βιβλία που χρησιμοποίησες στην ερευνά σου.